GRI Standards: uutta näkymää raportointiin – omat kokemukset.

rauta#CSR, #kestäväkehitys, #UNGSDG, #vastuullisuus, #vastuullisuustavoitteet, GRI StandardsLeave a Comment

Suomen ensimmäisiä GRI Standards –raportteja julkistetaan parhaillaan. Itselläni on ollut etuoikeus olla mukana jo syksystä lähtien yhtiöiden raportoinnin muutoksessa. Vaikka kyseessä ei suinkaan ole itse raportoinnin mekaniikan muutos, niin vaikutus näkyy parhaiten siinä tavassa, miten jatkossa tullaan yhtiön liiketoiminnan vastuullisuutta arvioimaan niin yhtiön sisällä kuin sen sidosryhmissä. Alla itselleni tärkeiksi muodostuneita seikkoja uudesta mallista. Vaikutus on nyt oikeaa vaikutusta. Aikaisemmissa … Read More

Moules au plastic, sil vous plait.

rauta#CSR, #kestäväkehitys, #kulutuskysyntä, #vastuullisuus, #vastuullisuustavoitteetLeave a Comment

Kala-annos

Belgialaiset rakastavat simpukoitaan ja äyriäisiään. Siksi heillä onkin mahdollisuus nauttia vuosittaisissa herkkuaterioissaan noin 11 000 muovikappaletta, jotka ovat huuhtoutuneet meriin fleecepaidoista, kosmetiikasta ja vaikkapa pesuainepulloista. Noin prosentti kaikesta ”nautitusta” muovista kertyy kudoksiin, joten mikäli sattuu elämään vanhaksi, niin plastikkakirurgille ei taida tarvetta, koska on jo muovittanut itsensä ihan ruokailemalla. Meriin dumpataan tai huuhtoutuu vuosittain yli 12 miljoonaa tonnia muovia. Pilkkoutuessaan … Read More

Yhteiskunnallinen mainonta on erilaista.

rauta#järjestöviestintä, #kilpailu, #yhteiskunta, #yhteiskuntavaikuttaminenLeave a Comment

Unknown-45

Yhteiskunnallisessa mainonnassa ja viestinnässä on muutamia selkeitä eroavaisuuksia kaupalliseen mainontaan nähden: disinformaatio ja median kiinnostus. Muropatukan mainonta herättää harvoin voimakkaita vastareaktioita ja vielä vähemmän voi odottaa, että media kommentoisi sitä. Mitä enemmän viesti pitää sisällään poliittisia kannanottoja, sitä enemmän viestiä kritisoidaan ja pyritään kumoamaan sen sisältö. Voimakas kritiikki ei kuitenkaan tarkoita, että viesti olisi huono tai kampanja epäonnistunut. Kyse on … Read More

Motiivipohjainen markkinointiviestintä

admin#järjestöviestintä, #jäsenyysLeave a Comment

Prinsessa_ja_matonkutoja_blog

Yksi keskeinen tekijä hyvän markkinointiviestinnän suunnittelussa on motiivilähtöisyys. Motiivilähtöisyys on mahdollista vain silloin, kun kampanjalle on määritetty kohderyhmät. Jotta viesti vaikuttaisi valittuihin kohderyhmiin (asenne- tai käyttäytymismuutos) on viestin osuttava kohderyhmien motiiveihin. Tämä tarkoittaa, että markkinointiviestinnässä tulee käyttää useampia motiivitekijöitä, jos puhuttelemme motiiveiltaan tai arvoiltaan erilaisia kohderyhmiä. Tästä syystä kampanjat, joissa kohderyhmiä ei ole määritelty tai useita kohderyhmiä niputetaan väärien motiivien … Read More

Korkean sidonnaisuuden päätöksentekoprosessi

admin#järjestöviestintä, #jäsenyys, #päätöksenteko, #yhteiskuntaLeave a Comment

Paakoppa-blogiin

Jäseneksi liittyminen on lähes aina korkean sidonnaisuuden päätös, etenkin jos jäsenyyteen liittyy suhteellisen korkea jäsenmaksu. Tämä tarkoittaa, että päätöksentekoprosessi on vaiheittainen ja nopeat asennemuutokset eivät juurikaan ole mahdollisia. Jäsenhankinnan tulisikin olla jatkuva prosessi, joka kuljettaa henkilöä askel askeleelta kohti jäsenyyttä. Ihmisiä on koko ajan päätöksentekoprosessin eri vaiheissa. Kyseessä ovat kuin liukuportaat, jotka kuljettavat jatkuvasti uusia sukupolvia rappusia ylöspäin. Haasteen asettaa … Read More

Direktiivin mukainen vastuullisuusraportointi alkaa nyt.

admin#CSR, #vastuullisuus, #vastuullisuustavoitteet, GRI G4, GRI StandardsLeave a Comment

CSR_direktiivi

Euroopan komissio julkaisi 26. kesäkuuta 2017 ensimmäiset ohjeensa koskien direktiivi 2014/95/EU tulkinnasta. Kyseinen direktiivi määrittelee tiettyjen suurten yritysten velvollisuutta julkistaa vuosittain ei-taloudellisia sekä monimuotoisuutta koskevia tietoja. Käytännössä tämä tarkoittaa vastuullisuusraportoinnin muotoutumista osaltaan pakolliseksi nykyisen vapaaehtoisen raportoinnin sijaan. Direktiivi itsessään on johdonmukainen osa kehitystä, jossa EU pyrkii yhdenmukaistamaan sekä lisäämään yritysten avoimuutta kaikissa sisämarkkinoiden jäsenmaissa. Direktiivin perusteluissa Euroopan parlamentti toteaa seuraavasti: … Read More

Matotahnaa made in Finland?

admin#CSR, #hiilidioksidipäästöt, #ilmastonmuutos, #kestäväkehitys, #vastuullisuustavoitteetLeave a Comment

Red paint tin tube sueezed on white backbround isolated

Vuoteen 2050 maapallolla ennustetaan olevan noin 9 miljardia ihmistä. Tämän populaation ruokkimiseen maailman elintarviketuotannon tulisi kasvaa kaksinkertaiseksi. Kilo sirkoille syötettyä rehua tuottaa 480 grammaa proteiinipitoista ravintoa. Kilo rehua naudalle tuottaa 40 grammaa. Näistä lähtökohdista on helposti ymmärrettävissä, että perinteisen lihaproteiinituotannon rinnalle kaivataan uusia tuotantotapoja. Näin myös Suomessa. Vuonna 2015 alkanut Luken eli Luonnonvarakeskuksen koordinoima Scenoprot-hanke kehittää suomalaista hyönteisproteiinituotantoa sekä korvaamaan … Read More

Muurien noustessa, Suomi on väärällä puolella.

admin#hiilidioksidipäästöt, #ilmastonmuutos, #kestäväkehitys, #kilpailu, #vastuullisuustavoitteet, #yhteiskuntaLeave a Comment

Helmikuu_kalenteri_2017

Juuri tällä hetkellä maailmantaloudessa näyttää puhaltavan orastava protektionismi ja kauppasodat. Nämä ovat myrkkyä Suomen pienelle vientivetoiselle kansantaloudelle. Yksi hyvin merkittävä syy nousevalle protektionismille on, että maailmantaloutta avattiin kilpailulle vain taloudelliset tekijät mielessä. Monet asiantuntijat varoittivat, että vapauttaessamme maailmantaloutta mukaan pitäisi ottaa mm. ympäristötekijät ja vapaa järjestäytymisoikeus. Kun näin ei tehty, niin suurin osa teollisuustuotannosta on valunut kehittyviin maihin kuten Intia … Read More

Tammikuu: JÄÄhyväiset

admin#hiilidioksidipäästöt, #ilmastonmuutos, #kasvihuoneilmiö, #vastuullisuustavoitteetLeave a Comment

unknown-27

Ilmastonmuutoksesta johtuva lämpötilan nousu aiheuttaa monilla maapallon alueilla lisääntyvää kuivuutta, mikä johtaa viljelypinta-alan pienenemiseen. Tämän seurauksena ravinnon tuotto supistuu, kun samaan aikaan väestönkasvu jatkuu. Todennäköisenä seurauksena on elintarvikkeiden voimakas globaali hintojen nousu. Pohjoisilla alueilla lämpötilan nousu johtaa satokauden pitenemiseen, viljelyalan kasvuun ja suurempiin satotuottoihin. Yhä useampien kasvien viljely tulee mahdolliseksi Suomessa. Toki myös uudet tuholaiset, liiallinen lämpö tai kuivuusjaksot tulevat … Read More

GRI Standards – uusi reitti vastuullisuuteen

admin#CSR, #kestäväkehitys, GRI StandardsLeave a Comment

19. lokakuuta 2016 julkaistiin GRI:n vastuullisuusraportoinnin uusin evoluutio, GRI Standards. Uudistettu raportointikehikko antaa mallin raportointiin, joka keskittyy yhä paremmin yritysten liiketoiminnan vaikutukseen sitä ympäröivässä yhteiskunnassa. Tämä kehitys on linjassa muiden kansainvälisten standardien kanssa sekä jaetun arvon käsitteen, Shared Valuen, kanssa. Samana aamuna pidettiin GRI:n toimesta ensimmäinen aiheen esittelyseminaari. Ohessa hieman tärkeimpiä kuulemiani seikkoja uudistuneesta ohjeistosta. Asiaa on toki merkittävästi enemmänkin, … Read More