Spesiaalit

Kasvokkain tehtävään vaikuttamiseen tarvitaan hyvät työkalut.

Kun esim. jäsenhankintatyötä tekevillä henkilöillä on työkalut, jonka ansiosta värvättävät kiinnostuvat asiasta, niin tehtävä työ helpottuu huomattavasti. Kunnon työkalut myös motivoivat värväreitä ja myös sen kautta tulokset paranevat merkittävästi. Saadaan aikaan positiivinen kierre, joka ruokkii itseään.

Kunnon työkalut jäsenhankintaan

Haalarimerkillä on väliä!

Monasti jäsenhankinnan keskeisimpiä haasteita on, miten tavoittaa potentiaaliset jäsenet. Opiskelijajäsenyys on kustannustehokkaimpia tapoja tavoittaa tulevat jäsenet. Kun on tieto siitä, mikä on oma ammattiliitto, jo työelämään siirtyessä, niin värväys on huomattavasti helpompaa. Kiinnostava haalarimerkki on yksi tapa muistuttaa koko opiskeluajan, mikä on sinun tuleva ammattiliittosi.

Haalarimerkki, etanolikoira

Etanolikoira

Mistä tunnistat luonnontieteilijän? Siitä, että kaikki luonnontieteilijät näkevät tässä välittömästi etanolikoiran.

Haalarimerkki, urasiili

C4H4N2O2

no sehän on urasiili, kiroilevan siilin tamperelaisserkku. Luonnontiteilijä tietää, nääs.

Haalarimerkki, Schrödingerin kissa

Schrödingerin kissa

Voiko opiskelija olla samaan aikaan sekä luennolla että Ilokivessä. Kvanttifysiikan peruslakien mukaan opiskelijan sijainti ratkeaa vasta, kun joku tarkistaa tilan.

Haalarimerkki, toripoliisi

Toripolliisi

Kaupunni, jossa luonnontieteiden opiskelu ei ole lainkaan paskempi juttu.

Haalarimerkki, koeputki

Eespäin

Eespäin, eespäin, tiellä opintojen.
Rinta rinnan astukaamme, siskot veikot. Käy luennot meidän joukkojen. Tiellä työelämään kutsuen.

Haalarimerkki, PosAnkka

Posankka (lat. Anas Porculus)

Tämä kumiankan ja marsipaanipossun risteytys on luonnontieteiden ihmeellisimpiä asioita. Posankka on myös Turun virallinen kaupunkieläin.

Haalarimerkki, kosiosusi

Kosiosusi

Tämä suden risteytys on luonnollisesti löydettävissä Joensuusta ja kuvan merkki opiskelijoiden haalareista.

Näitä haalarimerkkejä haluttiin!

Merkkien onnistuneisuutta kuvasi esim. ”haalarimerkkipörssin” noteeraus, yhden suhde kuuteen. Yhdestä Luonnontieteiden akateemisten merkistä sai pulittaa kuusi tavallista merkkiä. Kun merkit olivat haluttuja ja suosittuja, niin ne myös näkyivät joka haalarissa..

Kunnon työkalut jäsenhankintaan

Kelpaisiko klubi? Kelpasi ja loistavilla tuloksilla.

Rakennusliiton Klubiaski “jään särkijä”

• Rakennusliiton aktiivit eivät ole myyntityön ammattilaisia, joten he tarvitsivat jonkin ”jään särkijän” henkilökohtaisten keskustelujen avaamiseen.
• Suunnittelimme Klubiaskin. ”Suomi on suunniteltu Klubiaskin kanteen.”
• Teimme näköisaskin vanhasta Klubiaskista. Askin sisällä oli paperossin muotoon käärittyjä esitteitä, liittymiskaavake ja pieni jäsenyysesite.
• Klubiaski motivoi ja antoi intoa värväystyöhön, etenkin kun poikeuksellinen lähestyminen avasi keskustelun jäsenyydestä helposti ja luonnollisesti.
• Aktiivit kokivat Klubiaskin omakseen.
• Jäsenhankintakampanja tuotti loistavat tulokset.

Klubiaski
Klubiaski auki
Kunnon työkalut jäsenhankintaan

Se tunne, kun on turvassa.

Ketturasia
Se tunne, ketturasia.

Messuille ja erilaisiin tapahtumiin rasia, jolla saadaan vastaanottajan huomio herätettyä.
Sisältöä voi vaihdella aina tapahtuman ja tarkoituksen mukaan.

Messuille ja erilaisiin tapahtumiin rasia, jolla saadaan vastaanottajan huomio herätettyä. Sisältöä voi vaihdella aina tapahtuman ja tarkoituksen mukaan.

Oleellista on, että suunniteltu aineisto herättää vastaanottajan huomion ja kiinnostuksen. Kun vastaanottaja on saatu kiinnostumaan, niin ”myyntityö” jäsenyyteen helpottuu huomattavasti. Jäsenhankkija kokee, että työtä on mukavampi tehdä, kun vastaanotto on kiinnostunut, positiivinen vastaanotto motivoi jäsenhankkijaa.
Hyvä jäsenhankkijan työkalu toimii molempiin suuntiin. Värvättävät kiinnostuvat ja jäsenhankintatyötä tekevät jaksavat paremmin. Näin ollen myös tulokset ovat parempia.

Kunnon työkalut jäsenhankintaan

Heti ensi kättelyssä aito rasia voimavoita opiskelijan käteen – kiinnostus on herätetty.

Voirasia saa edessä seisovan opiskelijan sen verran hämilleen, että ensimmäinen lause, jonka hän saa suustaan ulos on jokseenkin tyyliin: ”Mikä tää on?”
Kiinnostus on herätetty, keskustelu avattu ja liiton aktiivit ovat saaneet työkalun, jonka ansiosta värväystä on mukavaa tehdä.

Voirasia takaa

Jäsenhankinta, face to face
Kiinnostuksen herättäjät

MVL, Voimavoita

Voirasian etiketöinti ja tekstit kertovat järjestäytymisestä, sisältönä esite, liittymisohjeet ja kermatoffeeta tai pähkinöitä. (MVL Meijerialan ammattilaiset)

Voirasia auki
Pelit

Miten havainnollistaa työn väärä mitoitus?

PAM Putzi läppäri

Kampanja toteutettiin näissä median kanavissa: Facebook, Instagram, Twitter, Ilta-Sanomat, siivousalan ammattilehdet, Voima

PAM Putzi peli kännykkä
PAM Putzi peli, pad
PAM Putzi sivut

Työn oikea mitoitus

Hotelli- ja laivasiivouksen keskeisiä ongelmia on työn väärä mitoitus. Tästä kärsivät niin työntekijät kuin työnantajat. PAM teki siivousalan työnantajien kanssa yhteiskampanjan, jolla havainnollistettiin väärän mitoituksen ongelmia.
Pelin perusidea oli, että pelaaja sai siivoustehtävän hotellissa ja laivalla, mutta annettu aika, oli mahdoton. Joko työ jäi kesken tai piti tehdä ylityötä ilman palkkaa. Kuten voi arvata, pisteitä ei pelissä hevin herunut.

Peli herätti kansainvälistä huomiota ja sai kiitosta alan seminaareilla ongelmien selkeän konkretisoinnin ansiosta.
Pelin konsepti haluttiin ostaa Tanskaan ja Norjaan.

Kampanjan näkyvyys

Kampanja näkyi mm. seuraavissa medioissa: Ita-Sanomat, Voima, eri siivousalan ammattilehdet, facebook, instagram.
Työpaikkanäkyvyys toteutettiin julisteilla, joissa oli esitekotelo. Erikoisuutena julisteissa oli, että ne oli mahdollista sijoittaa yhtä lailla seinälle roikkumaan, kuin asettaa vaikka pöytäpinnalle.

PAM Putzi ilmoitus
PAM Putzi standi
Kunnon työkalut jäsenhankintaan

Kasvotusten kissan kanssa!

AO, jäsenhankkijakissa

Kun jäsenhankkija ojentaa häntäänsä nostavan kissan potentialiselle jäsenelle, niin kiinnostus on herätetty.

Harva jäsenhankintaa tekevä henkilö on myyntityön ammattilainen, joten hyvistä jäsenhankinnan työkaluista on silloin paljon apua.
Kun potentiaalinen jäsen on saatu kuuntelemaan ja kiinnostumaan, niin värväystyö helpottuu huomattavasti. Jäsenhankkija kokee työn mukavammaksi, kun vastaaonotto on positiivinen, tämä motivoi jäsenhankkijaa.
Hyvä jäsenhankkijan työkalu toimii molempiin suuntiin. Värvättävät kiinnostuvat ja jäsenhankintatyötä tekevät innostuvat. Näin ollen myös tulokset ovat parempia.

Värvärikissamme esiintyi myös sosiaalisen median eri kanavissa.

Kunnon työkalut jäsenhankintaan

Lasinaluset, kaikkialle sinne, missä potentiaaliset jäsenet viivähtävät.
Vaivaton keino tuoda kampanjan tavoitteita ja motiiveja niin potentiaalisille jäsenille kuin jo olemassa oleville. Erittäin hyvä ja edullinen tukimedia jäsenhankintaan.

Kahvio, ruokala, lounastila… oleellista on, että henkilö hetkeksi rauhoittuu työn tuoksinnasta ja pysähtyy lasinalusen ääreen. Mediana lasinaluset ovat edullinen, kunhan sopivat paikat löytyvät.

Lasinalunen no 1
Lasinalunen no 3
Lasinalunen no 4
Lasinalunen no 2
Lasinalunen no 5

Toistimme samoja teemoja myös sosiaalisen median eri kanavissa. Aihekohtaiset animaatiot saivat hyvät katsojamäärät ja klikkaukset.

Pelit

Opiskelijoissa on huomisen jäsen

KPL Kuvakysymys
KPL peli, läppäri

Jäsenhankinta / opiskelijajäsenet

Päätelaiteriippumaton peli opiskelijajäsenyyden tueksi. Omille verkkosivuilleen sijoitettua peliä pelattin yhtälailla puhelimella, padillä kuin tietokoneella.

Pelin keskeinen houkuttelevuus oli aidot pääsykoekysymykset, joilla saattoi testata omia mahdollisuuksia alan opiskeluun.

Opiskelijat saatiin tietoiseksi jo ennen opintojen aloittamista, mikä on heidän tuleva ammattiliittonsa.

KPL, guru, kännykkä
KPL Osallistun lomake
KPL Laiva kysymys
KPL Voimala kattilahuone

Samalla kun pelaaja suoritti tietokonepelin erillisiä konemestarin ammattiin liittyviä tehtäviä, hän vastaili aiempien vuosien pääsykoekysymyksiin. Reilu puolet tehtävistä oli ammatillisia tehtäviä.

Pelit

Kaikilla on pelikortit, joten tavallisia kortteja ei kannata tehdä, koska niiden viestinnällinen vaikutus on lähellä olematonta.
Kun kortit ovat kohderyhmän mielestä kiinnostavat, hauskat tai erityiset, niin pelikortit ovat hyvä mediaväline.

LAL pelikortit, pakka

Mainos, jolla on toistoja, toistoja, toistoja…

Kaikilla on pelikortit, mutta oma poikeuksellinen uniikki ilme lennokkailla teksteillä teki näistä korteista halutut. Näitä haluttiin käyttää ja näyttää – muillekin.
Pelikortteihin sijoitetut, tietokilpailumuodossa olevat tekstit, kertoivat järjestäytymisen merkityksestä. Kuvakorttien kuvitus keskittyi muistuttamaan, mitkä eri ammatit / työtehtävät ovat oman liiton aloja. Tekstien sijoittelu ipelikortteihin takasi sen, että tekstit luettiin useamman kerran.

Kiinnostavien pelikorttien elinikä lasketaan pikemminkin vuosissa kuin viikkoissa, joten korttien vaikutusaika parhaimmillaan kantaa opiskelija-ajoista työelämään asti.

LAL kortiti levällä
Messut, kokoukset ja tapahtumat
AKT, sisäänkäynti
AKT, pöydät
AKT, tiskit
AKT, portaat
JHL, messuosasto

Suunnittelu ja toteutus

Messuosastot omalla ilmeellä, pysyvilla rakenteilla, kuljetukset, rakentaminen, purku, rakenteiden säilytys. Edullisempi ja paljon vähemmän jätettä. Avaimet käteen periaatteella.