Kasvokkain tehtävään vaikuttamiseen tarvitaan hyvät työkalut.
Kun esim. jäsenhankintatyötä tekevillä henkilöillä on työkalut, jonka ansiosta värvättävät kiinnostuvat asiasta, niin tehtävä työ helpottuu huomattavasti. Kunnon työkalut myös motivoivat värväreitä ja myös sen kautta tulokset paranevat merkittävästi. Saadaan aikaan positiivinen kierre, joka ruokkii itseään.
Haalarimerkillä on väliä!
Monasti jäsenhankinnan keskeisimpiä haasteita on, miten tavoittaa potentiaaliset jäsenet. Opiskelijajäsenyys on kustannustehokkaimpia tapoja tavoittaa tulevat jäsenet. Kun on tieto siitä, mikä on oma ammattiliitto, jo työelämään siirtyessä, niin värväys on huomattavasti helpompaa. Kiinnostava haalarimerkki on yksi tapa muistuttaa koko opiskeluajan, mikä on sinun tuleva ammattiliittosi.
Etanolikoira
Mistä tunnistat luonnontieteilijän? Siitä, että kaikki luonnontieteilijät näkevät tässä välittömästi etanolikoiran.
C4H4N2O2
no sehän on urasiili, kiroilevan siilin tamperelaisserkku. Luonnontiteilijä tietää, nääs.
Schrödingerin kissa
Voiko opiskelija olla samaan aikaan sekä luennolla että Ilokivessä. Kvanttifysiikan peruslakien mukaan opiskelijan sijainti ratkeaa vasta, kun joku tarkistaa tilan.
Toripolliisi
Kaupunni, jossa luonnontieteiden opiskelu ei ole lainkaan paskempi juttu.
Eespäin
Eespäin, eespäin, tiellä opintojen.
Rinta rinnan astukaamme, siskot veikot. Käy luennot meidän joukkojen. Tiellä työelämään kutsuen.
Posankka (lat. Anas Porculus)
Tämä kumiankan ja marsipaanipossun risteytys on luonnontieteiden ihmeellisimpiä asioita. Posankka on myös Turun virallinen kaupunkieläin.
Kosiosusi
Tämä suden risteytys on luonnollisesti löydettävissä Joensuusta ja kuvan merkki opiskelijoiden haalareista.
Näitä haalarimerkkejä haluttiin!
Merkkien onnistuneisuutta kuvasi esim. ”haalarimerkkipörssin” noteeraus, yhden suhde kuuteen. Yhdestä Luonnontieteiden akateemisten merkistä sai pulittaa kuusi tavallista merkkiä. Kun merkit olivat haluttuja ja suosittuja, niin ne myös näkyivät joka haalarissa..
Kelpaisiko klubi? Kelpasi ja loistavilla tuloksilla.
Rakennusliiton Klubiaski “jään särkijä”
• Rakennusliiton aktiivit eivät ole myyntityön ammattilaisia, joten he tarvitsivat jonkin ”jään särkijän” henkilökohtaisten keskustelujen avaamiseen.
• Suunnittelimme Klubiaskin. ”Suomi on suunniteltu Klubiaskin kanteen.”
• Teimme näköisaskin vanhasta Klubiaskista. Askin sisällä oli paperossin muotoon käärittyjä esitteitä, liittymiskaavake ja pieni jäsenyysesite.
• Klubiaski motivoi ja antoi intoa värväystyöhön, etenkin kun poikeuksellinen lähestyminen avasi keskustelun jäsenyydestä helposti ja luonnollisesti.
• Aktiivit kokivat Klubiaskin omakseen.
• Jäsenhankintakampanja tuotti loistavat tulokset.
Se tunne, kun on turvassa.
Messuille ja erilaisiin tapahtumiin rasia, jolla saadaan vastaanottajan huomio herätettyä.
Sisältöä voi vaihdella aina tapahtuman ja tarkoituksen mukaan.
Messuille ja erilaisiin tapahtumiin rasia, jolla saadaan vastaanottajan huomio herätettyä. Sisältöä voi vaihdella aina tapahtuman ja tarkoituksen mukaan.
Oleellista on, että suunniteltu aineisto herättää vastaanottajan huomion ja kiinnostuksen. Kun vastaanottaja on saatu kiinnostumaan, niin ”myyntityö” jäsenyyteen helpottuu huomattavasti. Jäsenhankkija kokee, että työtä on mukavampi tehdä, kun vastaanotto on kiinnostunut, positiivinen vastaanotto motivoi jäsenhankkijaa.
Hyvä jäsenhankkijan työkalu toimii molempiin suuntiin. Värvättävät kiinnostuvat ja jäsenhankintatyötä tekevät jaksavat paremmin. Näin ollen myös tulokset ovat parempia.
Heti ensi kättelyssä aito rasia voimavoita opiskelijan käteen – kiinnostus on herätetty.
Voirasia saa edessä seisovan opiskelijan sen verran hämilleen, että ensimmäinen lause, jonka hän saa suustaan ulos on jokseenkin tyyliin: ”Mikä tää on?”
Kiinnostus on herätetty, keskustelu avattu ja liiton aktiivit ovat saaneet työkalun, jonka ansiosta värväystä on mukavaa tehdä.
Jäsenhankinta, face to face
Kiinnostuksen herättäjät
Voirasian etiketöinti ja tekstit kertovat järjestäytymisestä, sisältönä esite, liittymisohjeet ja kermatoffeeta tai pähkinöitä. (MVL Meijerialan ammattilaiset)
Miten havainnollistaa työn väärä mitoitus?
Kampanja toteutettiin näissä median kanavissa: Facebook, Instagram, Twitter, Ilta-Sanomat, siivousalan ammattilehdet, Voima
Työn oikea mitoitus
Hotelli- ja laivasiivouksen keskeisiä ongelmia on työn väärä mitoitus. Tästä kärsivät niin työntekijät kuin työnantajat. PAM teki siivousalan työnantajien kanssa yhteiskampanjan, jolla havainnollistettiin väärän mitoituksen ongelmia.
Pelin perusidea oli, että pelaaja sai siivoustehtävän hotellissa ja laivalla, mutta annettu aika, oli mahdoton. Joko työ jäi kesken tai piti tehdä ylityötä ilman palkkaa. Kuten voi arvata, pisteitä ei pelissä hevin herunut.
Peli herätti kansainvälistä huomiota ja sai kiitosta alan seminaareilla ongelmien selkeän konkretisoinnin ansiosta.
Pelin konsepti haluttiin ostaa Tanskaan ja Norjaan.
Kampanjan näkyvyys
Kampanja näkyi mm. seuraavissa medioissa: Ita-Sanomat, Voima, eri siivousalan ammattilehdet, facebook, instagram.
Työpaikkanäkyvyys toteutettiin julisteilla, joissa oli esitekotelo. Erikoisuutena julisteissa oli, että ne oli mahdollista sijoittaa yhtä lailla seinälle roikkumaan, kuin asettaa vaikka pöytäpinnalle.
Kasvotusten kissan kanssa!
Kun jäsenhankkija ojentaa häntäänsä nostavan kissan potentialiselle jäsenelle, niin kiinnostus on herätetty.
Harva jäsenhankintaa tekevä henkilö on myyntityön ammattilainen, joten hyvistä jäsenhankinnan työkaluista on silloin paljon apua.
Kun potentiaalinen jäsen on saatu kuuntelemaan ja kiinnostumaan, niin värväystyö helpottuu huomattavasti. Jäsenhankkija kokee työn mukavammaksi, kun vastaaonotto on positiivinen, tämä motivoi jäsenhankkijaa.
Hyvä jäsenhankkijan työkalu toimii molempiin suuntiin. Värvättävät kiinnostuvat ja jäsenhankintatyötä tekevät innostuvat. Näin ollen myös tulokset ovat parempia.
Värvärikissamme esiintyi myös sosiaalisen median eri kanavissa.
Lasinaluset, kaikkialle sinne, missä potentiaaliset jäsenet viivähtävät. Vaivaton keino tuoda kampanjan tavoitteita ja motiiveja niin potentiaalisille jäsenille kuin jo olemassa oleville. Erittäin hyvä ja edullinen tukimedia jäsenhankintaan.
Kahvio, ruokala, lounastila… oleellista on, että henkilö hetkeksi rauhoittuu työn tuoksinnasta ja pysähtyy lasinalusen ääreen. Mediana lasinaluset ovat edullinen, kunhan sopivat paikat löytyvät.
Toistimme samoja teemoja myös sosiaalisen median eri kanavissa. Aihekohtaiset animaatiot saivat hyvät katsojamäärät ja klikkaukset.
Opiskelijoissa on huomisen jäsen
Jäsenhankinta / opiskelijajäsenet
Päätelaiteriippumaton peli opiskelijajäsenyyden tueksi. Omille verkkosivuilleen sijoitettua peliä pelattin yhtälailla puhelimella, padillä kuin tietokoneella.
Pelin keskeinen houkuttelevuus oli aidot pääsykoekysymykset, joilla saattoi testata omia mahdollisuuksia alan opiskeluun.
Opiskelijat saatiin tietoiseksi jo ennen opintojen aloittamista, mikä on heidän tuleva ammattiliittonsa.
Samalla kun pelaaja suoritti tietokonepelin erillisiä konemestarin ammattiin liittyviä tehtäviä, hän vastaili aiempien vuosien pääsykoekysymyksiin. Reilu puolet tehtävistä oli ammatillisia tehtäviä.
Kaikilla on pelikortit, joten tavallisia kortteja ei kannata tehdä, koska niiden viestinnällinen vaikutus on lähellä olematonta.
Kun kortit ovat kohderyhmän mielestä kiinnostavat, hauskat tai erityiset, niin pelikortit ovat hyvä mediaväline.
Mainos, jolla on toistoja, toistoja, toistoja…
Kaikilla on pelikortit, mutta oma poikeuksellinen uniikki ilme lennokkailla teksteillä teki näistä korteista halutut. Näitä haluttiin käyttää ja näyttää – muillekin.
Pelikortteihin sijoitetut, tietokilpailumuodossa olevat tekstit, kertoivat järjestäytymisen merkityksestä. Kuvakorttien kuvitus keskittyi muistuttamaan, mitkä eri ammatit / työtehtävät ovat oman liiton aloja. Tekstien sijoittelu ipelikortteihin takasi sen, että tekstit luettiin useamman kerran.
Kiinnostavien pelikorttien elinikä lasketaan pikemminkin vuosissa kuin viikkoissa, joten korttien vaikutusaika parhaimmillaan kantaa opiskelija-ajoista työelämään asti.
Suunnittelu ja toteutus
Messuosastot omalla ilmeellä, pysyvilla rakenteilla, kuljetukset, rakentaminen, purku, rakenteiden säilytys. Edullisempi ja paljon vähemmän jätettä. Avaimet käteen periaatteella.