Project Description

PAU, työehtoshoppailu kampanja, HS Digi

Postin työntekijöiden ammattiliitto PAU (Posti- ja logistiikka-alan unioni ry) aloitti loppukeväästä 2019 sosiaalisen median kampanjan, jolla se viesti jäsenistölleen sekä yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneille ihmisille, mihin Postin ajama työehtoshoppailu oli johtamassa. Keskeinen viesti oli, että yksipuolisella päätöksellään Posti oli siirtämässä työntekijänsä toisen työehtosopimuksen piiriin. Sen seurauksen lähes 10 000 postilaisen palkat olisivat laskeneet arviolta noin 30 prosenttia, joillain jopa 50 %.

Työntekijät olisivat joutuneet täysin kohtuuttomaan tilanteeseen, kun ”yhdessä yössä” toimeentulo olisi romahtanut. Postin työehtoshoppailu soti ihmisten oikeudentajua vastaan. Asialle oli saatava mahdollisimman suuri näkyvyys ja se oli nostettava yhteiskunnallisen keskusteluun.

Lopputuloksena postilaisten palkkaleikkaukset pystyttiin välttämään, mutta työehtoshoppailu jäi kuitenkin vielä elämään vuokratyövoiman osalta. Postin lajittelussa toimivat työntekijät, joiden työnantaja on jokin ulkopuolinen yhtiö, noudattavat halvempaa työehtosopimusta. Vaikka kyseiset työntekijät tekevät samaa lajittelutyötä kuin postilaiset, niin palkka on eri. Kiista työehtoshoppailusta ei ole ohi.

PAU, työehtoshoppailu kampanja, HS aukeama.
PAU Tyoehtoshoppailu HS Digi