
Rauta puhuu rakentamisesta
Rauta on vastuullisuuteen ja kestävyysraportointiin erikoistunut konsulttitoimisto (Rauta Sustainability Services) sekä markkinointiviestintää ja mainontaa tuottava toimisto (Mainostoimisto Rauta).
Raudan yksi erityinen osaamisalue on rakentaminen. Olemme tehneet pitkään vastuullisuus- ja markkinointiviestintää rakennussektorille, mistä toimialatuntemuksemme. Osaaminen ja kokemus antavat vahvan pohjan niin kestävyysraportoinnille kuin sille, miten vastuullisuutta hyödynnetään markkinoinnissa sekä mainonnassa ja muutetaan kilpailueduksi. Tunnemme rakentamisen kielen, ja osaamme jo hankkeeseen ryhtyessä tavoittaa oikean ja ymmärrettävän viestin.
Rauta on vastuullisuuteen ja kestävyysraportointiin erikoistunut konsulttitoimisto (Rauta Sustainability Services) sekä markkinointiviestintää ja mainontaa tuottava toimisto (Mainostoimisto Rauta).
Raudan yksi erityinen osaamisalue on rakentaminen. Olemme tehneet pitkään vastuullisuus- ja markkinointiviestintää rakennussektorille, mistä toimialatuntemuksemme. Osaaminen ja kokemus antavat vahvan pohjan niin kestävyysraportoinnille kuin sille, miten vastuullisuutta hyödynnetään markkinoinnissa sekä mainonnassa ja muutetaan kilpailueduksi. Tunnemme rakentamisen kielen, ja osaamme jo hankkeeseen ryhtyessä tavoittaa oikean ja ymmärrettävän viestin.
Yritykset, joita kestävyysraportointi ei koske, joutuvat keräämään toiminnastaan vastuullisuustietoa. Miksi näin?

Tällä hetkellä eurooppalainen kestävyysraportointia koskeva lainsäädäntö on muutoksen alla. Aihetta koskeva ns. Omnibus-hanke on lykännyt pakollista raportointia erityisesti pörssin ulkopuolisten yritysten osalta. Pörssin suuryrityksiä raportointivelvoite kuitenkin koskee. Tämä tarkoittaa tietopyyntöjä näiden yritysten arvoketjuun kuuluvilta yrityksiltä, vaikka itse raportointivelvoite ei niitä koskisikaan.
Vastuullisuustietopyynnöt lisääntyvät
Raportoinnin pakollisuuden siirtyessä, kestävyysraportoinnista on tullut vielä tärkeämpi osa yritysten kilpailukykyä. Avoin ja kattava raportointi luo kilpailukykyä jo tarjousvaiheessa, erityisesti kun hankkeeseen ryhtyjä on institutionaalinen tai julkinen toimija. Rakennusalalle tyypillinen arvoketju, joka on monipolvinen sekä valtioiden rajat ylittävä, tuottaa omat haasteensa kilpailutuksessa mukana olevalle pääurakoitsijalle. Aliurakoivan yrityksen oma kestävyysmittarointi sekä -raportointi tukee yrityksen kilpailuetua, kun pääurakan alihankkijoita valitaan.
Lakisääteinen raportointivelvoite tulee vielä

Monissa yhtiöissä valmistelevat työt, olennaisuus- ja gap-analyysit, tarvittavien mittarien määrittelyt, on aloitettu, jotta tarvittavien tietojen keruu saadaan liikkeelle jo nyt. Tämän lisäksi, edessä on myös sopivan tietojenkeruujärjestelmän luominen tai hankinta. Näiden pohjustavien toimenpiteiden jälkeen alkaa varsinaisen kestävyysraportin kokoaminen. Tämän hetkisessä tilanteessa edelläkävijät saavat itselleen merkittävää kilpailuetua, joten mikäli yhtiönne on jo aloittanut valmistautumisen kestävyysraportointiin, kannattaa se nyt viedä maaliin asti.

Miten valmistauta kestävyysraportointiin?
Rauta Sustainability Services on vastuullisuuskonsultointiin, -raportointiin ja -viestintään erikoistunut yritys. Olemme kokenein toimialan yritys Suomessa. Olemme tehneet vastuullisuusraportointia ja -konsultointia jo 25 vuotta niin isoille pörssiyhtiöille kuin pienemmille perheyrityksille. Osaamisemme on laaja-alaista ja kattavaa. Pystymme auttamaan asiakkaitamme vastuullisuuden kaikilla osa-alueilla, aina vastuullisuuskoulutuksesta ja tiedonhankintajärjestelmistä valmiin vastuullisuusraportin tuottamiseen asti.
Asiakkaitamme
JM Suomi
Hartela
Seepsula
Varte
Rala
Kiilto

Brändi ja rakentaminen
Brändi ja rakentamisen kilpailutus
Brändin merkitys havainnollistuu selkeästi, kun jonkun kohteen kilpailuun kutsutaan vain muutama toimija, joilta pyydetään tarjoukset. Vaikka referenssit ja hinta olisivatkin kohdallaan, niin kilpailua on vaikea voittaa, jos ei pääse mukaan kisaan.
Brändi, vastuullisuus ja julkiset rakentamisen hankinnat
Kun yhtiö tunnetaan vastuullisuudestaan, niin se on vahva osa-alue yhtiön brändissä. Vastuullisuuden vaikutus nousee etenkin monissa julkisissa hankinnoissa merkittäväksi osaksi valintaprosessia. Hyvä maine auttaa niin kilpailukutsuissa kuin valintaprosessissa.
Brändi ja asuntojen myyntiajat
Brändäyksellä on suuri merkitys, miten hyvin uudiskohteen myynti sujuu. Kun kohde tai alue tehdään kohderyhmän silmissä kiinnostavaksi, niin varaus/myyntiajat lyhenevät selvästi. Tästä saadaan itseään ruokkiva positiivinen kierre, kun kohteen maine on hyvä.
Brändi ja oston esteet
Jos yhtiötä ei tunneta tai siihen ei liitetä merkityksellisisä positiivisia mielleyhtymiä, niin sillä on myynnille haittaa. Joissain tapauksissa siitä saattaa tulla oston este. ”Voisimme ostaa/tilata, mutta kun”. Onneksi yhtiön ei tarvitse olla tunnettu tai maineeltaan hyvä kaikkien suomalaisten mielissä, riittää kun on myynnin kohderyhmien silmissä kiinnostava ja luotettava.
Brändi ja ostoprosessi
Asunnon osto tai rakennusprojektin tilaaminen on aina vaiheittainen, korkean sidonnaisuuden päätös. Tämä tarkoittaa, että asiakkaan ostopäätöksessä on useita erilaisia vaiheita, joissa kaikissa pitää onnistua, jotta kaupat saa lopulta kotiin. Markkinointiviestinnällä voi vaikuttaa kaikkiin päätöksentekoprosessin vaiheisiin. Oleellista on kuitenkin se, että tunnistetaan, missä ostoprosessin vaiheessa heikkoudet piilevät. Korjaustoimien järjestyksellä on myös iso merkitys. Päätöksentekoprosessin alkupään heikkoudet vaikuttavat koko ketjuun, joten korjaustoimet kannattaa aloittaa alusta.
Ostoprosessi
Päätös projektiin ryhtymisestä on aina korkean sitoutumisasteen päätös. Siksi se on myös vaiheittainen, mikä tarkoittaa pitkää ostoprosessia, jossa asiakkaan motiivit eri vaiheissa painottuvat eri lailla. Voimakkainta tämä vaihtelevuus on kuluttaja-asiakkailla. Lisäksi kuluttaja-asiakkaat ovat ryhmänä heterogeenisempi, jolloin arvojen vaikutus ostopäätökseen on suurempi kuin ammattipuolella, jossa informatiivisuus korostuu voimakkaammin.


Sitoutumisaste
Sitoutumisasteella on iso merkitys, minkälainen viesti puhuttelee missäkin ostoprosessin vaiheessa. Lisäksi motiivit ja sitoutumisaste usein muuttuvat päätöksentekoprosessin edetessä. Tämä on tyypillistä nimenomaan korkean sidonnaisuuden pitkissä ostoprosesseissa.
Sitoutumisasteella on iso merkitys, minkälainen viesti puhuttelee missäkin ostoprosessin vaiheessa. Lisäksi motiivit ja sitoutumisaste usein muuttuvat päätöksentekoprosessin edetessä. Tämä on tyypillistä nimenomaan korkean sidonnaisuuden pitkissä ostoprosesseissa.

Klikkaa ja lue lisää

Kestävyysraportoinnin ja
yritysvastuun konsulttipalvelut

Vastuullisuus- ja
markkinointiviestinnän palvelut