Rauta Sustainability Services

Rauta on kokenut kumppani, joka auttaa kestävyysraportoinnin velvoitteiden täyttämisessä, vastuullisuuden strategisessa kehittämisessä sekä viestinnän toteutuksessa.

Vastuullisuuden konsultti- ja viestintäpalvelut

• ESRS-standardin mukaisen kestävyysraportin tuottaminen alusta loppuun
• GRI Standards -raporttien tuottaminen
• VSME-raporttien tuottaminen (EU/EFRAG pk-yritysten raportointikehys)

• vastuullisuustiedolla johtaminen
• tiekartat, joiden pohjalta yhtiö kehittää tiedonhallintaansa vastaamaan ESRS-standardin mukaisia vaatimuksia (ESRS, kirjanpitolain vaatimukset)

Olennaisuusarvio ESRS-standardissa määritellyssä, kaksinkertaisen olennaisuuden muodossa (vaikutusten olennaisuus ja taloudellinen olennaisuus)
• vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet yhtiön toiminnassa ja sen arvoketjussa (IRO 1 -arviointimenettelyt)
• sidosryhmätutkimussuunnittelu ja -analyysit

• ESRS-standardien aiheiden, osa-aiheiden ja osaosa-aiheiden vertailu yrityksen raportoinnin ja tietohallinnan nykytilaan
• havaittujen kuilujen kuvaukset sekä niiden korjaamiseen tarvittavien toimenpiteiden suunnittelu
• projektijohtaminen havaituilla kehitysalueilla

• CSRD/ESRS
• VSME (EU/EFRAG pk-yritysten raportointikehys)
• GRI Standards 2021
• UNGC prosessijohtaminen ja CoP-raportointi
• SBT-kehitys ja prosessijohtaminen
• tiedonkeräys
• haastattelut
• caset
• tekstituotanto kootun datan pohjalta julkaisuvalmiiksi
• Raudan omat, kokeneet graafikot toteuttavat kestävyysraportin ilmeen, grafiikat ja muut sisällöt oikealla sävyllä ja painotuksella
• tuntemalla asiakkaamme vastuullisuuden osa-alueet, osaamme hyödyntää aineistoa myös markkinointiviestinnässä kilpailijoitamme paremmin
• vastuullisuusviestinnän riskianalyysit
• kriisiviestinnän tuki ja prosessit
• tuki taloushallinnolle tilipäätöksen ja kestävyysraportoinnin täsmäytyksessä
• ESRS-standardin tietopisteiden digitaaliset hallintaratkaisut
• ESEF-raportoinnin tuki
• sisäisen tarkastuksen koulutus ja tuki kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä
• kestävyysraportoinnin ja -viestinnän sisäinen auditointi (KRT-sertifioidut palvelut)
• valmistautuminen kestävyysraportoinnin tarkastukseen
• CBAM-vaatimukset
johtoryhmälle ja hallitukselle suunnattu live-koulutuspäivä (2–3 h)
• sääntely-ympäristö Suomi/EU, tärkeimmät muutokset ja tuleva kehitys
• toimialakohtaiset erityiset aiheet
• CSRD-kestävyysdirektiivin vaatimukset yritykselle
• hallituksen velvollisuudet ESRS-standardien mukaan
• GRC-menettelyt hallituksen ja johtoryhmän välillä
• EU taksonomia
Environmental, Social, Governance
Rauta Sustainability Services

Rauta on kokenut kumppani, joka auttaa kestävyysraportoinnin velvoitteiden täyttämisessä, vastuullisuuden strategisessa kehittämisessä sekä viestinnän toteutuksessa.

Vastuullisuuden konsultti- ja viestintäpalvelut

• ESRS-standardin mukaisen kestävyysraportin tuottaminen alusta loppuun
• GRI Standards -raporttien tuottaminen
• VSME-raporttien tuottaminen (EU/EFRAG pk-yritysten raportointikehys)

• vastuullisuustiedolla johtaminen
• tiekartat, joiden pohjalta yhtiö kehittää tiedonhallintaansa vastaamaan ESRS-standardin mukaisia vaatimuksia (ESRS, kirjanpitolain vaatimukset)

Olennaisuusarvio ESRS-standardissa määritellyssä, kaksinkertaisen olennaisuuden muodossa (vaikutusten olennaisuus ja taloudellinen olennaisuus)
• vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet yhtiön toiminnassa ja sen arvoketjussa (IRO 1 -arviointimenettelyt)
• sidosryhmätutkimussuunnittelu ja -analyysit

• ESRS-standardien aiheiden, osa-aiheiden ja osaosa-aiheiden vertailu yrityksen raportoinnin ja tietohallinnan nykytilaan
• havaittujen kuilujen kuvaukset sekä niiden korjaamiseen tarvittavien toimenpiteiden suunnittelu
• projektijohtaminen havaituilla kehitysalueilla

• CSRD/ESRS
• VSME (EU/EFRAG pk-yritysten raportointikehys)
• GRI Standards 2021
• UNGC prosessijohtaminen ja CoP-raportointi
• SBT-kehitys ja prosessijohtaminen
• tiedonkeräys
• haastattelut
• caset
• tekstituotanto kootun datan pohjalta julkaisuvalmiiksi
• Raudan omat, kokeneet graafikot toteuttavat kestävyysraportin ilmeen, grafiikat ja muut sisällöt oikealla sävyllä ja painotuksella
• tuntemalla asiakkaamme vastuullisuuden osa-alueet, osaamme hyödyntää aineistoa myös markkinointiviestinnässä kilpailijoitamme paremmin
• vastuullisuusviestinnän riskianalyysit
• kriisiviestinnän tuki ja prosessit
• tuki taloushallinnolle tilipäätöksen ja kestävyysraportoinnin täsmäytyksessä
• ESRS-standardin tietopisteiden digitaaliset hallintaratkaisut
• ESEF-raportoinnin tuki
• sisäisen tarkastuksen koulutus ja tuki kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä
• kestävyysraportoinnin ja -viestinnän sisäinen auditointi (KRT-sertifioidut palvelut)
• valmistautuminen kestävyysraportoinnin tarkastukseen
• CBAM-vaatimukset
johtoryhmälle ja hallitukselle suunnattu live-koulutuspäivä (2–3 h)
• sääntely-ympäristö Suomi/EU, tärkeimmät muutokset ja tuleva kehitys
• toimialakohtaiset erityiset aiheet
• CSRD-kestävyysdirektiivin vaatimukset yritykselle
• hallituksen velvollisuudet ESRS-standardien mukaan
• GRC-menettelyt hallituksen ja johtoryhmän välillä
• EU taksonomia
Environmental, Social, Governance
Pakollinen kestävyysraportointi

Pakollinen kestävyysraportointi

Euroopan Unionin yritysten kestävyysraportointia koskeva direktiivi (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) tuo kaikki suuret ja keskisuuret yhtiöt (pörssi sekä pörssin ulkopuoliset) pakollisen vastuullisuusraportoinnin piiriin.

Tilivuosi 2024
• Listatut, yli 500 henkilöä työllistävät yhtiöt

Tilivuosi 2025
• Yli 250 henkilöä työllistävät yhtiöt, joiden liikevaihto ylittää 50 M €, tai taseen loppusumma ylittää 25 M €. Tämä koskee sekä listattuja että listaamattomia yhtiöitä, kunhan kaksi kolmesta oheisista vaateista täyttyy.

Tilivuosi 2026
• EU:n ulkopuoliset yhtiöt, joiden toiminta on merkittävää EU:ssa
• Listatut pienet yhtiöt (kahden vuoden siirtymäjakso)

Arvoketjun mukainen raportointi

Kestävyysraportoinnin vaatimuksiin kuuluu yhtiön arvoketjun mukainen raportointi. Tämä tarkoittaa, että raportoiva yhtiö tulee kysymään omaan arvoketjuunsa kuuluvien yhtiöiden kestävyystietoja, vaikka nämä yritykset eivät olisi pakollisen raportointivelvollisuuden alaisia.

EFRAG, Euroopan Unionin työryhmä, joka on suunnitellut CSRD-direktiivin sisällön, on tuottanut pk-yritysten tarpeisiin suunnitellun vapaaehtoisen raportointimallin (VSME), joka on yhtenevä CSRD:n vaatimusten kanssa.

Rauta on ollut mukana Suomen tilintarkastajat ry:n kanssa antamassa lausuntoja mallin kehityksessä. Kerromme mielellämme asiasta lisää myös suomalaiselle pk-kentälle.

Referenssejä

Referenssejä

Apotti

Kiilto

Hartela

Meconet

Haaga-Helia

Nokian Renkaat

Metso

TUI/Finnmatkat

Kesko

Asiakkaitamme:
kestävyysraportointi ja vastuullisuus

Alko
Altia
Apotti
Canon Finland
Finnmatkat/TUI
Haaga-Helia
Hartela
HOK-Elanto
JM Suomi
Kesko

Kiilto
Meconet
Metso
Nokian Renkaat
Paulig
Pihlajalinna
Pukkila
Rakentamisen Laatu
RALA ry
Saga Furs

Seepsula
Senaatti-kiinteistöt
Serty
Suomen Autokierrätys
Suomen Messut
Suomen Sokeri
Tikkurila
Vaatelaastari
Varte
Vesilaitosyhdistys VVL

Kaksinkertainen olennaisuus (double materiality)

Kaksinkertainen olennaisuus
(double materiality)

Vaikutusten olennaisuus
(impact materiality)

Yrityksen on raportoitava sen toiminnan olennaisista vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä

Taloudellinen olennaisuus
(financial materiality)

Yrityksen on raportoitava kestävään kehitykseen liittyvistä seikoista, jotka voivat vaikuttaa yrityksen taloudelliseen kehitykseen lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä

Vaikutusten olennaisuus
(impact materiality)

Yrityksen on raportoitava sen toiminnan olennaisista vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä

Taloudellinen olennaisuus
(financial materiality)

Yrityksen on raportoitava kestävään kehitykseen liittyvistä seikoista, jotka voivat vaikuttaa yrityksen taloudelliseen kehitykseen lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä

ESRS-raportoinnin osa-alueet

1

Governance

Kestävän kehityksen hallinto ja organisaatio

2

Strategy

Tiedot strategiasta ja liiketoimintamallista

3

Impact, risk and opportinity management

Tiedot olennaisiin aiheisiin liittyvien vaikutusten, riskien ja mahdollisuuksien hallinnasta

4

Metrics and targets

Olennaisiin aiheisiin liittyvät mittarit ja tavoitetasot

1

Governance

Kestävän kehityksen hallinto ja organisaatio

2

Strategy

Tiedot strategiasta ja liiketoimintamallista

3

Impact, risk and opportinity management

Tiedot olennaisiin aiheisiin liittyvien vaikutusten, riskien ja mahdollisuuksien hallinnasta

4

Metrics and targets

Olennaisiin aiheisiin liittyvät mittarit ja tavoitetasot

Direktiivi puuttuu vihreisiin väittämiin

Euroopan komissio antoi maaliskuussa 2024 direktiiviehdotuksen vihreistä väittämistä (Green Claims Directive), jonka tarkoituksena on puuttua harhaanjohtavaan markkinointiin, tutummin viherpesuun.

Ympäristöväitteet tulee osoittaa todeksi

Jatkossa EU:ssa ei saisi mainostaa tuotteita epämääräisillä ympäristöväittämillä kuten biohajoava, luonnollinen tai eko ellei väitteelle ole pohjaa. Tuotteita ei myöskään saisi mainostaa ympäristövaikutuksiltaan vähäisiksi, jos perusteena on päästöjen kompensaatio.

Direktiivi puuttuu myös kestävyysmerkintöihin, esim. pakkauksissa oleviin merkkeihin. Useat näistä eivät kerro tuotteen todellisesta vastuullisuudesta. Jatkossa merkit saisivat olla vain hyväksyttyihin sertifiointijärjestelmiin perustuvia tai viranomaisten laatimia.

Ympäristöväittämän tulee olla olennainen

Uudesta CSRD-direktiivistä tuttu olennaisuuden käsite tulee myös kuluttajamarkkinointiin ja -viestintään. Luonnonvarakeskuksen huhtikuussa 2024 julkaiseman viestintäohjeistuksen keskiössä on viestin ydinsisällön olennaisuus. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että tuotepakkauksen hiilijalanjäljen osuus ei ole oleellinen suhteessa ruokatuotteen kokonaisjalanjälkeen. Kuluttajaviestinnän ydinsisällön tulee kertoa oleellisesta ympäristövaikutuksesta, ei esimerkiksi tulevista tavoitteista.

Direktiivistä on etua niille yrityksille, jotka ovat satsanneet vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisempään tuotantoon. Mitä harvempi yhtiö voi markkinoida itseään väärillä ympäristöväitteillä, sitä paremmin aidot ympäristötekijät toimivat kilpailuetuna.

Rauta – viestinnän ja mainonnan osaamista,
joilla brändi kasvattaa arvoaan

Jos vastuullisuusviestiä ei osaa rakentaa oikein, brändi kärsii.

Ota yhteyttä

Timo Rantanen

Timo Rantanen
Strategiajohtaja
Johtava konsultti,
ESG
timo.rantanen@rauta.fi
040 511 6364

Jusa Saarimaa

Jusa Saarimaa
Konsultti,
ESG
jusa.saarimaa@rauta.fi
050 357 2502

Direktiivi puuttuu vihreisiin väittämiin

Euroopan komissio antoi maaliskuussa 2024 direktiiviehdotuksen vihreistä väittämistä (Green Claims Directive), jonka tarkoituksena on puuttua harhaanjohtavaan markkinointiin, tutummin viherpesuun.

Ympäristöväitteet tulee osoittaa todeksi

Jatkossa EU:ssa ei saisi mainostaa tuotteita epämääräisillä ympäristöväittämillä kuten biohajoava, luonnollinen tai eko ellei väitteelle ole pohjaa. Tuotteita ei myöskään saisi mainostaa ympäristövaikutuksiltaan vähäisiksi, jos perusteena on päästöjen kompensaatio.

Direktiivi puuttuu myös kestävyysmerkintöihin, esim. pakkauksissa oleviin merkkeihin. Useat näistä eivät kerro tuotteen todellisesta vastuullisuudesta. Jatkossa merkit saisivat olla vain hyväksyttyihin sertifiointijärjestelmiin perustuvia tai viranomaisten laatimia.

Ympäristöväittämän tulee olla olennainen

Uudesta CSRD-direktiivistä tuttu olennaisuuden käsite tulee myös kuluttajamarkkinointiin ja -viestintään. Luonnonvarakeskuksen huhtikuussa 2024 julkaiseman viestintäohjeistuksen keskiössä on viestin ydinsisällön olennaisuus. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että tuotepakkauksen hiilijalanjäljen osuus ei ole oleellinen suhteessa ruokatuotteen kokonaisjalanjälkeen. Kuluttajaviestinnän ydinsisällön tulee kertoa oleellisesta ympäristövaikutuksesta, ei esimerkiksi tulevista tavoitteista.

Direktiivistä on etua niille yrityksille, jotka ovat satsanneet vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisempään tuotantoon. Mitä harvempi yhtiö voi markkinoida itseään väärillä ympäristöväitteillä, sitä paremmin aidot ympäristötekijät toimivat kilpailuetuna.

Rauta – viestinnän ja mainonnan osaamista,
joilla brändi kasvattaa arvoaan

Jos vastuullisuusviestiä ei osaa rakentaa oikein, brändi kärsii.

Ota yhteyttä

Timo Rantanen

Timo Rantanen
Strategiajohtaja
Johtava konsultti,
ESG
timo.rantanen@rauta.fi
040 511 6364

Jusa Saarimaa

Jusa Saarimaa
Konsultti,
ESG
jusa.saarimaa@rauta.fi
050 357 2502

Rauta Sustainable Services

Kestävyysraportoinnin ja
yritysvastuun konsulttipalvelut

Mainostoimisto Rauta

Vastuullisuus- ja
markkinointiviestinnän palvelut