Ensikokemuksia Metan poliittisen/yhteiskunnallisen mainonnan kiellosta

Metan poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan kielto astui voimaan maanantaina 06.10 (Facebook & Instagram). Ikävää on, että Metan ohjeet siitä, millainen yhteiskunnallinen mainonta on heillä kiellettyä, ovat hyvin tulkinnanvaraiset. Kun selkeitä ohjeita ei ole, ei ole myöskään täyttä varmuutta aineistojen läpimenosta.

Aiheena jäsenhankinta ja järjestäytyminen
Aloitimme 06.10. ammattiliittoasiakkaamme jäsenhankintakampanjan, eikä Meta tulkinnut kampanjaa kielletyksi. Läpimenoon varmasti vaikutti se, että animaatiossa ei ollut viittauksia politiikkaan, puolueisiin tai lainsäädäntöön. Sisältö keskittyi jäsenyyden merkitykseen ja työehtosopimuksen tuomiin etuihin. Sisältö oli yhteiskunnallinen, mutta ei poliittinen.

Tekoäly etsii ja tulkitsee
Etsiessään kiellettyä mainontaa tekoäly etsii pääasiassa avainsanoja, joiden mukaan se tekee päätöksensä, onko mainonta kiellettyä vai ei. Vaikka mainos ei olisikaan poliittinen, niin tietyt sanat hyvin suurella todennäköisyydellä aiheuttavat hylkäyksen.
Jo aiemmin Metalla on ollut vaateensa, jotta poliittista mainontaa on voinut esittää. Asiakkaan tai asiakkaan edustajan on täytynyt hakea ns.  poliittisen mainostajan statusta Metalta. Vasta myönnettyään tuon statuksen, on poliittisia mainoksia voinut esittää. Nyt Meta siis lopettaa kokonaan poliittisen mainonnan, oli status tai ei.
Riippuen, kuinka ”tiheällä kammalla” Meta tulee etsimään poliittista mainontaa, ratkaisee sen, kuinka herkässä mainonnan hylkäykset ovat. Aiemman kokemuksemme mukaan poliittiseksi mainonnaksi Meta on esim. tulkinnut ammattiliiton omat vaalit, jossa viestinä on ollut äänestysaktivisuuden nosto.
Todennäköisesti esim. sanat vaalit, äänestä, puolue, kansanedustaja, eduskunta, hallitus, lainsäädäntö jne. tarttuvat tekoälyn haaviin. Lista on otaksutusti pitkä, eikä Meta suinkaan ole julkaissut sanalistaa ja erilaisia sanayhdistelmiä, joilla hylkäykset tapahtuvat. Jääkin nähtäväksi, kuinka paljon tulee epäasiallisia hylkäyksiä.

Valitusprosessi
Jos omalle mainonnalle tulee hylky, niin aina voi valittaa ja vaatia oikaisua ja perustella, miksi mainos ei ole poliittinen ja pitäisi hyväksyä. Yleensä Meta vastaa muutamassa päivässä, mutta joskus vastaus voi kestää viikkoja ja joskus vastausta ei vaan saa.

Kokemus säästää työtä ja kustannuksia
Olemme toimineet pitkään Metan kanssa poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan rajapinnassa. Meille on syntynyt kokemusta, jolla voimme ennakoida sitä, millainen viesti saa hylkäyksen ja mikä menee läpi. Tällä kokemuksella on merkitystä etenkin silloin, jos Facebook / Instagram ovat kampanjassa keskeisessä roolissa ja kampanjan onnistuminen on pitkälti kiinni niiden mukanaolosta. Toinen seikka ovat tietysti mahdolliset kampanjan muutoskustannukset, jos kampanjan viestisisältöä ei ole mahdollista testata ennakkoon. Otahan yhteyttä, ja katsotaan, miten voimme kehittää viestintäänne.

Jaa tämä rautaisannos!

Lisää luettavaa