Maailmalta on paljon esimerkkejä, miten suuriin mittasuhteisiin harhaanjohtava vaalikampanjointi on kasvanut. Yhteiskunnan polarisaatio pahentaa tilannetta ja jäljelle jää entistä vähemmän asioita, joita eri leireissä pidetään faktoina. Huuto sosiaalisessa mediassa tulee muuttumaan ehkä aggressiivisemmaksi kuin milloinkaan aiemmin.

Tehdyn talouspolitiikan ajoitus meni pieleen

Hallituspuolueiden odottama talouden nousu antaa vain odottaa itseään, ja hallitusta tukevat lähteet jatkavat mantraansa: ”huomenna” talouskasvu alkaa. Pari vuotta sitten esim. ETLA:n (Elinkeinoelämän tutkimuslaitos) toimitusjohtaja Aki Kangasharju totesi YLE:llä, että talouden kiristämistoimet osuvat täydellisesti, koska talous on leikkausten iskiessä jo hyvässä nousussa. Itse asiassa Kangasharjun toteamus piti sisällään ajatuksen, että taantumaan ajoittuvat leikkaukset eivät olisi onnistuneita ajoitukseltaan. Varman toimitusjohtaja Risto Murto totesi Helsingin Sanomien haastattelussa (17.8.2024) hyvin kohteliain sanoin, että talouden kiristyksen ajoitus meni pieleen.
Näistä taustoista katsoen hallituspuolueilla on iso tarve kiistää leikkausten ja kiristysten ajoitukseen liittyvät virheet. Ei kuitenkaan pidä ajatella, että ajoitusvirhe olisi ollut tahallinen, mutta kun virhe huomataan, niin korjaustoimien pitäisi olla jo käynnissä.

Disinformaation ennätyksen rikkotuvat

Koska tehtyjä talouspoliittisia ajoitusvirheitä tai kotimaiseen kulutukseen ja kysyntään iskeneitä vaikutuksia ei myönnetä, niin vaalimainonnasta, viestinnästä ja poliittisista puheista ja kannanotoista tulee polarisoituneempia ja harhaanjohtavampia kuin aikoihin. Eri puolueiden soturit iskevät somessa surutta vyön alle, kiistävät faktat ja pesevät mustaa valkoiseksi. Osa uskoo omiin totuuksiinsa, osa ei usko ja esittää tietoisesti vaihtoehtoisia ”totuuksia”. Tulossa on ruma vaalikamppailu.

Arvot iskevät vastakkain vaalimainonnassa

Koska yhteisiä faktoja ei ole tai ne kiistetään, niin mainonta tulee keskittymään arvopohjaisuuteen, jolloin tunteilla pelaaminen voimistuu edelleen. Onkin odotettavissa voimakkaita ylilyöntejä, kun tunteet saavat vallan kampanjoinnissa.

Vahvistusvinouma jyllää somessa

Koska vaalikamppailu keskittyy omien arvojen puolustamiseen, niin ns. vahvistusvinouma tulee voimistumaan. Vahvistusvinouma voimistaa kuplautumista omaan ryhmään ja yhä useammat henkilöt asettuvat omien arvoryhmiensä taakse toistamaan kritiikittä oman ryhmän omaa näkemystä totuudesta. Tietopohjainen faktoihin perustuva viestintä tulee olemaan vaalikampanjoinnin suuri häviäjä.