Mainonnan säätelyn takia Meta estää poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan lokakuun alusta lähtien.

Mainonnan säätely

Facebook ja Instagram sulkevat alustansa niin poliittiselta kuin yhteiskunnalliselta mainonnalta. Esto ei ole selkeärajainen ja ns. harmaalle vyöhykkeelle jää monia aihealueita, joissa tullaan näkemään yllättäviäkin hyllytyksiä.

Miksi Meta lopettaa mainonnan julkaisemisen
Syynä on EU:n uusi poliittista mainontaa koskeva asetus (TTPA). Meta kritisoi TTPA:n tuomia lisävelvoitteita ja että käyttäjät näkisivät Metan alustoilla vähemmän juuri heille kohdentuvia mainoksia. Metan kanta on, että alustoille syntyisi myös kohtuutonta monimutkaisuutta sekä epävarmuutta.
TTPA:n mukaan sosiaalisen median yritysten on EU:n alueella 10.10.2025 lähtien merkittävä poliittiset mainokset tunnistettavasti, kuka on mainonnan maksaja ja paljonko mainontaan on käytetty rahaa. Eurooppalaisena TTPA:n sääntöjä on helppo ymmärtää, sillä mm. erilaisten ääriliikkeiden ja Venäjän harjoittama vaalivaikuttaminen ja disinformaatio ovat uhka avoimelle demokratialle.

Iso osa yhteiskunnallisesta mainonnasta on harmaalla vyöhykkeellä
Henkilön omalla tai järjestön omalla aikajanalla voi edelleen jakaa poliittista ja yhteiskunnallista aineistoa, mutta sille ei ole mahdollista ostaa näkyvyyttä. Esimerkiksi järjestön omien vaalien äänestysaktiivisuuden nostoon tähtäävät kampanjat ovat suurella todennäköisyydellä lokakuusta lähtien estetty. Samoin seurakunta-, alue-, kunnallis-, eduskunta- ja presidentinvaaleissa ei voi ostaa enää mainontaa. Hallituksen tai opposition politiikkaa arvostelevalle kampanjalle näkyvyyden osto on estetty, oli mainoksen maksajana sitten jokin puolue tai kansalaisjärjestö.
Monet asiat ovat ns. harmaalla vyöhykkeellä ja vasta Metan käytäntö tulee osoittamaan, kuinka tiukasti Meta tulkitsee, mikä on kiellettyä poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa. Harmaalla alueella ovat esim. järjestöjen varainhankinta, jäsenhankinta, tasa-arvokysymykset, ilmastonmuutos, humanitääriset kriisit ja vetoomuskampanjat.

Valvonta
Facebookin ja Instagramin mainonnan sisältöä valvotaan mm. erilaisilla hakusanoilla ja tekoälyllä. Jo pelkkä sana vaalit tai äänestä, voi stopata mainoksen, vaikka äänestyksen kohteena olisi kissanäyttelyn komeimman kollin valinta. Vasta mainonnan oikaisupyynnön kautta mainoksen saa vapautettua (ehkä). Joten yhtä lailla poliittista sisältöäkin saattaa mennä Metan seulan läpi, jos Meta ei mainosta poliittiseksi tunnista.

Monikanavaisuus
Yhteiskunnalliset kampanjat kannattanee tulevaisuudessa suunnitella yhä useammin monikanavaisiksi, käyttäen somen eri alustoja hyödyksi. Aihe tai asia, joka Facebookin ja Instagramin tulkintojen mukaan on ns. harmaalla alueella kannattaa suunnitella näihin kanaviin, niin että ostetun näkyvyyden aineistot ovat ”varovaisempia”, kun taasen muissa kanavissa voidaan ottaa vahvemmin kantaa.

Jaa tämä rautaisannos!

Lisää luettavaa