Näin vältät yhteiskunnallisen mainonnan hylkäykset somessa

Yhteiskunnallinen mainonta ei ole kiellettyä sosiaalisessa mediassa

Metan (Facebook, Instagram) hylkäämät mainokset aiheuttavat monissa järjestöissä huolta ja turhautumista, sillä sosiaalisen median kanavat ovat olleet kustannustehokas tapa tavoittaa rajattuja kohderyhmiä, joiden tavoittaminen perinteisillä massamedioilla on tavattoman kallista.

Hylkäykset voi välttää

Useat kansalais- ja ympäristöjärjestöt ja ammattiliitot ovat kertoneet, miten heidän mainontansa on tullut hylätyksi etenkin Facebookissa ja Instagramissa. Syynä on ollut se, että mainonta on somealustan toimesta katsottu poliittiseksi. Järjestöjen pettymystä ja harmistusta viestivissä kirjoituksissa on aika usein tulkittu, että nykyään yhteiskunnallinen mainonta olisi esim. Metan kanavissa kiellettyä. Näin ei kuitenkaan ole.
Toimistomme on julkaissut lokakuun alun somealustojen julistaman poliittisen mainonnan kiellon voimaantulon jälkeen useita yhteiskunnallisia mainoksia mm. Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä. Yhteenkään mainokseemme ei ole tullut hylkäystä. Syynä tähän on ollut se, että mainoksissa ei ole ollut poliittisiksi tulkittuja viestejä, yhteiskunnallisia kyllä.
Julkaistuissa mainoksissa on ollut kyse ammattiliiton jäsenhankinnasta. Mainoksissa on käyty läpi mm. järjestäytymisen ja työehtosopimusten merkitystä työntekijöille, TES-sisältöjä, erilaisia jäsenetuja jne. Ratkaisevinta läpimenon kannalta on ollut se, että mainoksissa ei ole otettu kantaa harjoitettuun politiikkaan, lainsäädäntöön, vaaleihin tms.

Tekoäly etsii poliittisia mainoksia

Mainostajan kannalta on ikävää, ettei Metalla ole selkeitä ohjeita siitä, millainen yhteiskunnallinen mainonta tulkitaan poliittiseksi, siis kielletyksi. Kun selkeitä ohjeita ei ole, ei ole myöskään täyttä varmuutta aineistojen läpimenosta.
Etsiessään kiellettyä mainontaa tekoäly etsii pääasiassa avainsanoja, joiden mukaan se tekee päätöksensä, onko mainonta poliittista vai ei. Vaikka mainos ei olisikaan poliittinen, niin tietyt sanat hyvin suurella todennäköisyydellä aiheuttavat hylkäyksen.

EU:n säätämä TTPA ei kiellä poliittista mainontaa, päätös kiellosta on somealustojen oma

EU:n TTPA-ohje (Transparency and Targeting of Political Advertising) tavoitteena on lisätä poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä, jotta oikeasti tiedettäisiin, kuka mainonnan takana on ja se, miten demokratiaa voidaan suojella ulkopuoliselta disinformaatiolta ja vaalivaikuttamiselta. EU ei siis ole kieltänyt poliittista mainontaa, mutta somealustat ovat kokeneet asetetut seurantavelvoitteet liian työläiksi, joten ne päättivät ratkaista asian kieltämällä poliittisen mainonnan.

Jaa tämä rautaisannos!

Lisää luettavaa