Pitkän arvoketjun riskejä voi pienentää kestävyysraportoinnilla

6.6.2025Kategoriat: Brändi, ESG, Yritysvastuu
Odottamattomimmat riskit ovat alihankintaketjussa

Yrityksen ja sen tuotteiden laadun sekä brändin hallinta on myös arvoketjun hallintaa, sillä niin brändi kuin laatu rakentuvat myös alihankkijoiden toiminnasta. Etenkin valmistavassa teollisuudessa, missä arvoketjut voivat olla hyvinkin pitkiä, riskien määrä on sitä suurempi, mitä enemmän alihankkijoita ketjussa on. Onkin ymmärrettävää, että yritys, jolla on paljon alihankkijoita arvoketjussaan asettaa vahvoja vastuullisuusvaatimuksia toimitusketjulle, kuten esim. eettiset ohjeet, auditoinnit sekä kestävyysraportoinnin tiedot. 

Vastuullisuuden osoittaminen
• Jos alihankkijana toimiva yritys ei ole tehnyt kestävyysraporttia, niin päämiehen tietopyyntöihin on koottava informaatio lukuineen ja selosteineen kerta toisensa jälkeen. Monesti tämä työ joudutaan tekemään kiireellä.
• Oma kestävyysraportti on helppo ja nopea tapa vastata päämiehen alihankkijoilleen esittämiin erilaisiin tietopyyntöihin.
• Kattava kestävyysraportti pitää käytännössä sisällään sen tiedon, mitä päämies alihankintayritykseltä pyytää.

Maine rakentuu vuosikymmenissä, mutta voi tuhoutua tunneissa.
Vastuullinen toiminta suojaa niin päämiehen kuin alihankkijana toimivan yrityksen liiketoimintaa ja brändiä. Minimoidakseen riskitasoja isot yhtiöt valitsevat mieluummin vastuullisia alihankkijoita. Hyvin hoidettu ja osoitettu vastuullisuus antaa alihankintayritykselle keinon päästä mukaan toimitusketjuihin tai vahvistaa paikkaa ketjussa. Tämä vähentää riskiepisodien (kuten huonolaatuisten komponenttien tai eettisten skandaalien) esiintymistä.

• Pitkällä aikavälillä toimittajasuhteet lujittuvat: kestävät innovaatiot ja yhteiset vastuullisuusprojektit toimittajien kanssa voivat johtaa uusiin tuotteisiin ja kilpailuetuun, josta hyötyy koko ketju .
• Yritys, joka tunnetaan ”vastuullisena kumppanina”, on toimitusketjussa haluttu: esimerkiksi kansainväliset brändit haluavat ostaa komponenttinsa toimittajalta, jolla on paras maine vastuullisuudessa, koska se heijastuu myös heidän tuotteisiinsa .

Odottamattomimmat riskit ovat alihankintaketjussa, jotka voivat aiheuttaa paljon haittaa yhtiön brändille.  Esim. vuoden 2024 puhutuimpia ympäristörikoksia oli raakut, joiden mainehaitta lankesi päämiehelle. Arvoketjun hallinta on myös brändin hallintaa.

Jaa tämä rautaisannos!

Lisää luettavaa