Sulkeutuuko koko some poliittiselta ja yhteiskunnalliselta mainonnalta?

Käytännössä kaikissa sosiaalisen median kanavissa poliittinen mainonta on kiellettyä 10.10.2025 mennessä. Osassa kanavia kielto on jo nyt voimassa. Kun puhutaan mainonnasta, se tarkoittaa ostettua näkyvyyttä. Eli omalla aikajanalla saa edelleen jakaa poliittista materiaalia, mutta sille ei voi enää ostaa näkyvyyttä.
Kuinka monia vaaleja on manipuloitu?
EU:n TTPA-ohje (Transparency and Targeting of Political Advertising) tavoitteena on lisätä poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä, jotta oikeasti tiedettäisiin, kuka mainonnan takana on ja se, miten vaalien demokraattisuutta voidaan suojella.
EU ei siis ole kieltämässä poliittista mainontaa, mutta somealustat ovat kokeneet asetetut seurantavelvoitteet liian työläiksi, joten ne päättivät ratkaista asian kieltämällä poliittisen mainonnan.
Kaikkien somealustojen mukaan mm. äänestysaktiivisuuteen, äänestyskäyttäytymiseen ja lainsäädäntöhankkeisiin vaikuttaminen ovat selkeästi poliittista mainontaa, oli viestin lähettäjä sitten puolue, ehdokas, hallitus, etujärjestö, valtio tai jokin heidän puolestaan toimiva ryhmä.
Somealustat luovat omia sääntöjään
Meta (Facebook, Instagram) on julkaissut omat poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan yhtiökohtaiset rajoituksensa, joka kieltää myös suuren osan yhteiskunnallisesta mainonnasta. Ikävä kyllä Metan ohjeet ovat yhteiskunnallisen mainonnan suhteen hyvin epätarkat. Näin ollen monet kansalais- ja etujärjestöt ovat Metan suhteen ”harmaalla vyöhykkeellä”. Esimerkiksi jäsenhankinta ja lahjoitusvarojen kerääminen johonkin avustuskohteeseen ovat Metan ohjeiden mukaan tulkinnallisia, voiko niille ostaa näkyvyyttä.
Metaa lukuun ottamatta somealustat eivät ole ohjeissaan näin tiukkoja, vaan ainakin näillä näkymin pääsääntöisesti sallivat ostetun näkyvyyden (mainonnan) mm. jäsenhankinnassa ja varainkeruussa, joten sosiaalisen median käytöstä ei kannata vielä luopua. Todennäköisesti ainoastaan Meta on se, jonka hylkääviin päätöksiin on syytä varautua. Niistäkin kannattaa tehdä oikaisupyyntö ja perustella, ettei vaikka jäsenhankinnassa ole kyse poliittisesta kampanjasta. Tulevat kuukaudet kuitenkin näyttävät, mihin sosiaalisen median yhtiöt vetävät oman tulkintansa poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan välille.