ST-Akatemian webinaari: Miten aloitan kestävyysraportoinnin?

Kestävyysraportointi. Nyt. Toimin ST-Akatemian eli Suomen Tilintarkastajat ry:n koulutusorganisaation kouluttajana heidän maksullisissa ESG-R -koulutuksissa. ST-Akatemia järjestää myös maksuttomia webinaareja, joista viimeisin pidettiin 23.10. Mukana kanssani olivat konsultti Hanna Liappis sekä [...]

6.11.2024|Viestintä, Yritysvastuu|

Pörssisäätiön Talousviikko: vastuullisuusasiaa sijoittajille

Lokakuun alun perinteisellä Talousviikolla puhuttiin mm. kestävyysraportoinnista ja sen vaikutuksista sijoittamiseen. Raudan Timo Rantanen kutsuttiin kertomaan tärkeää sanomaa. Yritysvastuu – Mitä yrityksiltä vaaditaan? -tapahtumassa puhuttiin raportoinnin merkityksestä monesta näkökulmasta. Rantanen [...]

21.10.2024|Yleinen|

Miten PK-yritys selviää kevyemmin vastuullisuusraportoinnista

EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) on kehittänyt erityisesti PK-yrityksille suunnatun VSME-raportointimallin (Voluntary Sustainability Reporting Standards for SMEs). Tämä malli on suunniteltu kevyemmäksi ja helpommin sovellettavaksi kuin suuremmille yrityksille tarkoitetut [...]

17.10.2024|Yritysvastuu|

Mitkä olivat Alihankintamessujen tärkeimmät vastuullisuussignaalit?

Lokakuun alussa Tampereen Alihankintamessuilla järjestetyssä teemakeskustelussa "Kilpailukykyä kestävästi" käsiteltiin kestävyyden roolia kilpailuedun luomisessa erityisesti teollisuuden alihankintaketjussa toimiville pk-yrityksille. Keskustelu korosti vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa ja uusien sääntelyjen, kuten CSRD-direktiivin, vaikutusta. Oli [...]

17.10.2024|Yritysvastuu|

Arvolähtöisyyden ongelmat jäsenhankinnassa

Länsimaissa keskeisimpiä mainonnan vaikuttavuuteen liittyviä seikkoja ovat arvolähtöisyys (shared value) ja motiivitekijät. Etenkin silloin, kun ihmiset tekevät korkean sidonnaisuuden päätöksiä, kuten liittymisestä ammattiliittoon tai kansalaisjärjestöön: tosin jo näiden kahden esimerkin [...]

Jäsenkato etenee, koska niin moni palkansaaja ei ymmärrä ammattiliittojen merkitystä

Järjestäytymisaste on Suomessa tippunut alle 60 % ja jatkaa laskua edelleen. Työ ja elinkeinoministeriön (TEM) 2023 julkaiseman tutkimuksen mukaan palkansaajien järjestäytymisaste oli vuoden 2021 lopussa vajaat 55 %. Vuonna 2013 [...]

3.10.2024|Viestintä, Yhteiskunnallinen viestintä|

Mikrotargetointi – vaarallisen tehokasta

Kuplautuneessa yhteiskunnassa mikrotargetointi ja kohdennettu viesti ovat vaarallisen tehokkaita. Sosiaaliselle medialle tyypillistä on ns. kuplautuminen / heimoutuminen. Samanmieliset kokoontuvat "kehumaan” toisiaan ja kertomaan kuinka oikeassa he ovat, koska kaikki ovat [...]

Vaalit: mitä viestinnässä pitää huomioida, jotta onnistuu?

Monet kansalais- ja etujärjestöt sekä ammattiliitot tulevat kampanjoimaan kevään kunnallis- ja aluevaaleissa. Tavoitteena mm. taistella kuntien / alueiden pienenevistä määrärahoista, saada omat jäsenet käyttämään ääntään ja nostaa itselleen tärkeitä asioita [...]

11.9.2024|Viestintä, Yhteiskunnallinen viestintä|

Osana arvoketjua kaikki yritykset joutuvat tiedottamaan kestävyysvaikutuksistaan.

Pörssiin listatut suuryritykset keräävät jo nyt alihankkijoiltaan vastuullisuusdataa Pörssilistatut suuryritykset julkaisevat ensimmäiset Euroopan Unionin CSRD-direktiivin mukaiset kestävyysraportit vuonna 2025. Ensi vuonna julkaistavien raporttien tiedonkeruu on suuryrityksissä käynnissä ja moni alihankintayritys, [...]

10.6.2024|Yritysvastuu|
Go to Top