ST-Akatemian webinaari: Miten aloitan kestävyysraportoinnin?
Kestävyysraportointi. Nyt. Toimin ST-Akatemian eli Suomen Tilintarkastajat ry:n koulutusorganisaation kouluttajana heidän maksullisissa ESG-R -koulutuksissa. ST-Akatemia järjestää myös maksuttomia webinaareja, joista viimeisin pidettiin 23.10. Mukana kanssani olivat konsultti Hanna Liappis sekä [...]
Pörssisäätiön Talousviikko: vastuullisuusasiaa sijoittajille
Lokakuun alun perinteisellä Talousviikolla puhuttiin mm. kestävyysraportoinnista ja sen vaikutuksista sijoittamiseen. Raudan Timo Rantanen kutsuttiin kertomaan tärkeää sanomaa. Yritysvastuu – Mitä yrityksiltä vaaditaan? -tapahtumassa puhuttiin raportoinnin merkityksestä monesta näkökulmasta. Rantanen [...]
Miten PK-yritys selviää kevyemmin vastuullisuusraportoinnista
EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) on kehittänyt erityisesti PK-yrityksille suunnatun VSME-raportointimallin (Voluntary Sustainability Reporting Standards for SMEs). Tämä malli on suunniteltu kevyemmäksi ja helpommin sovellettavaksi kuin suuremmille yrityksille tarkoitetut [...]
Mitkä olivat Alihankintamessujen tärkeimmät vastuullisuussignaalit?
Lokakuun alussa Tampereen Alihankintamessuilla järjestetyssä teemakeskustelussa "Kilpailukykyä kestävästi" käsiteltiin kestävyyden roolia kilpailuedun luomisessa erityisesti teollisuuden alihankintaketjussa toimiville pk-yrityksille. Keskustelu korosti vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa ja uusien sääntelyjen, kuten CSRD-direktiivin, vaikutusta. Oli [...]
Jäsenhankintaa somessa
Sosiaalisen median kanavat ovat monille järjestöille hyviä jäsenhankinnan välineitä. Ne ovat kontaktihinnoiltaan edullisia ja niiden kohdentuvuus on hyvä, etenkin verrattaessa perinteisiin massamedioihin. Mainoksesta suora linkki omille verkkosivuille, jäsenkaavakkeen voi täyttää [...]
Arvolähtöisyyden ongelmat jäsenhankinnassa
Länsimaissa keskeisimpiä mainonnan vaikuttavuuteen liittyviä seikkoja ovat arvolähtöisyys (shared value) ja motiivitekijät. Etenkin silloin, kun ihmiset tekevät korkean sidonnaisuuden päätöksiä, kuten liittymisestä ammattiliittoon tai kansalaisjärjestöön: tosin jo näiden kahden esimerkin [...]
Jäsenkato etenee, koska niin moni palkansaaja ei ymmärrä ammattiliittojen merkitystä
Järjestäytymisaste on Suomessa tippunut alle 60 % ja jatkaa laskua edelleen. Työ ja elinkeinoministeriön (TEM) 2023 julkaiseman tutkimuksen mukaan palkansaajien järjestäytymisaste oli vuoden 2021 lopussa vajaat 55 %. Vuonna 2013 [...]
Mikrotargetointi – vaarallisen tehokasta
Kuplautuneessa yhteiskunnassa mikrotargetointi ja kohdennettu viesti ovat vaarallisen tehokkaita. Sosiaaliselle medialle tyypillistä on ns. kuplautuminen / heimoutuminen. Samanmieliset kokoontuvat "kehumaan” toisiaan ja kertomaan kuinka oikeassa he ovat, koska kaikki ovat [...]
Vaalit: mitä viestinnässä pitää huomioida, jotta onnistuu?
Monet kansalais- ja etujärjestöt sekä ammattiliitot tulevat kampanjoimaan kevään kunnallis- ja aluevaaleissa. Tavoitteena mm. taistella kuntien / alueiden pienenevistä määrärahoista, saada omat jäsenet käyttämään ääntään ja nostaa itselleen tärkeitä asioita [...]
Osana arvoketjua kaikki yritykset joutuvat tiedottamaan kestävyysvaikutuksistaan.
Pörssiin listatut suuryritykset keräävät jo nyt alihankkijoiltaan vastuullisuusdataa Pörssilistatut suuryritykset julkaisevat ensimmäiset Euroopan Unionin CSRD-direktiivin mukaiset kestävyysraportit vuonna 2025. Ensi vuonna julkaistavien raporttien tiedonkeruu on suuryrityksissä käynnissä ja moni alihankintayritys, [...]