Monille järjestöille kunnallis- ja aluevaalien tuloksilla on merkitystä ja siksi ne kampanjoivatkin itselleen tärkeiden asioiden puolesta. Haasteena on kuitenkin kustannukset. Jotta kampanjalla on vaikutusta, niin vaikuttavuuden raja-arvojen tulee ylittyä. Kovin pieni kampanja ei näy, eikä vaikuta.

Vaalivaikuttamisen pitää tapahtua ajoissa
Puolueiden vaalimainonta keskittyy yhä useammin vaalien muutamalle loppuviikolle, mutta järjestön, joka haluaa vaikuttaa vaaleihin, on toimittava selvästi aiemmin. Yleisimpiä tapoja on pyrkiä vaikuttamaan puolueisiin ja yksittäisiin ehdokkaisiin, jotta he ottaisivat järjestön asian omalle agendalleen. Tämän vaikuttamistyön tulee alkaa mielellään useampi kuukausi ennen vaaleja, mutta taloudelliset resurssit yleensä pakottavat lyhyempään kampanjaan. Viimeisille viikoille kampanjaa ei kuitenkaan kannata jättää, koska silloin viestinnän tulvaan hukkuminen on todennäköistä. Toinen seikka on, että viestin vaikutus vaatii myös oman aikansa. Asenne- tai käyttäytymismuutos eivät tapahdu hetkessä, vaan vievät aikaa.

Vaalien keskeiset aiheet
Kun oma asia saadaan nostettua yhdeksi vaalien puhutuimmista aiheista, niin ollaan hyvin lähellä upeaa onnistumista. Kampanjointi, oman agendan saamiseksi puheenaiheeksi, pitää kuitenkin aloittaa ajoissa. Erilaisten taustamateriaalien koonnit, tilastot, valmiit taulukot, kannanotot tai viittaukset poliitikkojen aiempiin lupauksiin, tulisivat olla valmiina noin 2–3 kk ennen vaaleja. Helposti saatavissa olevat materiaalit, tekevät niin medialle kuin ehdokkaille, aineistojen käytöstä helpompaa.

Voimakkaalla viestillä pienelläkin budjetilla voi onnistua
Vahva viesti, joka herättää tunteita, voi onnistuessaan saada aikaan lumipalloefektin, jolla pienen budjetin puutteita voidaan paikata. Aloitukseen tarvitaan kuitenkin mediapanostusta, niin somessa kuin perinteisissä medioissa, jotta pallo saadaan liikkeelle. Viestin pitää olla sen verran vahva, että se ei jätä kansalaisia, poliitikkoja ja mediaa kylmäksi.
Jotta esitettyä viestiä ja sen väittämiä ei voida ampua alas helpoilla vastaväitteillä, niin kattava perusteluiden ja taustamateriaalien hakemisto on hyödyksi kaikille niille keskusteluun osallistuville, jotka ovat ottaneet viestin omakseen.