Osuuspankin vuoden 2025 Suuryritystutkimus osoittaa, että suomalaiset suuryritykset ovat syventäneet vastuullisuustyötään ja tunnistavat sen keskeiseksi osaksi liiketoimintastrategiaa. EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD on nostanut vastuullisuusraportoinnin entistä merkittävämpään rooliin, mikä on lisännyt yritysten vastuullisuusinvestointeja. Raportointi nähdään strategisena työkaluna, vaikka osa yrityksistä kokee sen vievän resursseja varsinaisilta kehitystoimilta.
Kilpailukykyä vastuullisuuden avulla
Tutkimus paljastaa, että suuryritykset kokevat olevansa vastuullisuuden edelläkävijöitä. Yli 75 % yrityksistä arvioi edistävänsä ilmastonmuutoksen ehkäisyä ja vihreää siirtymää kilpailijoitaan paremmin. Biodiversiteetin säilyttämisessä vastaava luku on n. 61 % ja ihmisoikeuksien suojelussa n. 63 %. Tulokset korostavat vastuullisuuden merkitystä kilpailuedun ja pitkäaikaisen sidosryhmäluottamuksen rakentamisessa.
Alihankkijoiden pudotuspeli jatkuu
Peräti 86 % suuryrityksistä kokee velvollisuudekseen tiukentaa vastuullisuusvaatimuksia toimitusketjuissaan. Tämä paine johtaa konkreettisiin toimenpiteisiin, sillä lähes puolet yrityksistä arvioi vaihtavansa alihankkijoita vastuullisuuskriteerien takia. Erityisesti teollisuudessa logistiikka ja raaka-aineiden toimittajat ovat muutosten kohteena. Yrityksistä, jotka ennakoivat vaihtavansa vastuullisuusvelvoitteiden puutteiden johdosta alihankkijoitaan, noin 72 prosenttia arvioi muutosten kohdistuvan
teollisiin alihankkijoihin.
Biodiversiteetti ja sosiaalinen vastuu kasvavassa roolissa
Vaikka biodiversiteetin suojelun merkitys yritysvastuussa kasvaa, vain kolmannes yrityksistä on valmis merkittäviin lisäkustannuksiin sen edistämiseksi. Yli 70 % yrityksistä näkee ympäristö- ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisen osana liiketoimintaansa, mikä osoittaa pitkäjänteistä sitoutumista vastuullisuuteen: tämä viittaa siihen, että EU:n regulaation tarkoitus sitouttaa yritykset osaksi yhteiskunnan muutosta on osaltaan onnistunut.
Mittarit ja johdon sitoutuminen ohjaavat vastuullisuutta
Tutkimus korostaa, että vastuullisuustyö on vakiintunut yritysten arkeen: 90 % suuryritysten hallituksista asettaa ja seuraa vastuullisuustavoitteita. Yli puolet yrityksistä on sitonut johdon palkitsemisen vastuullisuustavoitteiden saavuttamiseen, mikä edistää konkreettisia tekoja. Vastuullisuus ei olekaan vain trendi, vaan olennainen osa strategista päätöksentekoa.
Suomalaiset suuryritykset tasapainottelevat vastuullisuuden, taloudellisen menestyksen ja globaalin kilpailukyvyn vaatimusten välillä. Tulevaisuudessa kilpailuetu riippuu kyvystä uudistua vastuullisuuden kautta ja rakentaa kestävämpää liiketoimintaa.
Jos edustamasi yritys on osa tätä arvoketjua, niin otahan yhteyttä. Varmistetaan, että kilpailukyky säilyy tulevaisuudessakin.