Vastuullisuus ajaa brändejä muutokseen

7.5.2025Kategoriat: Brändi, Yritysvastuu

Brändin muuttaminen vie yleensä vuosia.
Brändi elää aina ajassa ja se koetaan eri tavalla riippuen, miten se positioituu suhteessa markkinoihin ja yhteiskuntaan. Vaikeaksi brändin kehittämisen tekee se, että brändimuutos vie aina aikaa, yleensä vuosia. Muutoksen kestoon vaikuttavat mm. kohderyhmän laajuus, markkinoiden muutokset, budjetti, brändimuutoksen suuruus ja onko kohderyhmä sekä yhteiskunta muuttumassa arvoiltaan.

Onko vastuullisuus keskeisemmässä roolissa viiden vuoden kuluttua?
Jotta “viiden” vuoden kuluttua brändi on halutun mukainen, niin muutostyö on aloitettava arviosta, millainen on tuleva maailma, jossa brändin tulee avittaa yhtiön liiketoimintaa.
Onko ilmastonmuutoksen vaikutus markkinoihin pienempi vai suurempi kuin nyt? Heijastuvatko vastuullisuuskysymykset enemmän vai vähemmän alihankkijoihin (arvoketjun kautta) kuin nyt? Pieneneekö vastuullisuuden merkitys B-to-B asiakkuuksissa vai kasvaako se? Muuttuvatko kuluttajien arvot vastuullisuuden ja ilmastonmuutoksen suhteen välinpitämättömimmiksi vai vaativammiksi? Muuttuuko lainsäädäntö väljemmäksi vai tiukemmaksi?

Vastuullisuus – oikeat arvot, oikeaan aikaan
Yhteiskunta ja markkinat ovat jatkuvassa muutoksessa, joten brändin rakentamisen pitää tähdätä aina tulevaisuuteen. Onnistunut brändipäivitys puhutteleekin ”viiden” vuoden kuluttua sidos- ja kohderyhmien arvoja juuri oikea-aikaisesti.
Vastuullisuus- ja ympäristöväittämien hyödyntäminen vaihtelee toimialoittain. Voikin todeta, että B-to-C markkinoilla arvojen vaikutus ostoprosessiin on suorempi kuin B-to-B markkinoilla, jossa vaikutus tulee arvoketjun kautta. Mitä voimakkaammin kohderyhmä kokee sen ja brändin yhteiset arvot, sitä positiivisempi vaikutus sillä on myyntiin ja tietenkin sama tapahtuu kääntäen, jos yhteistä arvopohjaa ei ole.

Vastuullinen brändiuudistus
Vastuullisuuden ja ympäristöarvojen merkityksen nousu johtaa siihen, että yhä useammalla yhtiöllä on edessään brändi-identiteetin uudistaminen, jotta tuleva brändi vastaa niihin liiketoimintahaasteisiin, joita tulevaisuus on tuomassa.
Jotta ”viiden” vuoden kuluttua olisi valmista, niin vastuullisen brändin muutostyö tulisi aloittaa nyt.

Jaa tämä rautaisannos!

Lisää luettavaa