Kööpenhaminan julistus: Omnibus-kevennyksiä pitää tehdä tutkimusnäytön, ilmastotieteen ja johdonmukaisuuden ehdoilla
Euroopan unionin Omnibus-hankkeen tarkoitus on keventää yritysraportointia ja karsia päällekkäisyyksiä. Samaan aikaan yli 200 eurooppalaista ja kansainvälistä professoria julkaisi Kööpenhaminan julistuksen, jossa he varoittavat kevennysten karkaamisesta pois ilmastotieteen polulta. Viesti [...]
Pienille ja keskisuurille yhtiöille tarvitaan uskottava vapaaehtoinen kestävyysraportointistandardi
Euroopan komission Omnibus-kevennyspaketti etenee ja sen rinnalla kytee iso kysymys: miten varmistetaan, että sijoittajilla on jatkossakin saatavilla luotettavaa, vertailukelpoista ESG-dataa niistä yrityksistä, jotka mahdollisesti putoavat CSRD-raportointivelvoitteen ulkopuolelle? Eurooppalaiset sijoittajien etujärjestöt [...]
Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan somerajoitusten vaikutusta voi pienentää huomioarvoa nostamalla.
Kun viestin (mainoksen) kiinnostavuus nousee kunnolla, niin se saa ns. luonnollista, ansaittua näkyvyyttä, kun ihmiset jakavat sitä. Tätä ansaittua näkyvyyttä ei yksikään somealusta ole rajoittamassa, oli viesti poliittinen tai ei. [...]
Sulkeutuuko koko some poliittiselta ja yhteiskunnalliselta mainonnalta?
Käytännössä kaikissa sosiaalisen median kanavissa poliittinen mainonta on kiellettyä 10.10.2025 mennessä. Osassa kanavia kielto on jo nyt voimassa. Kun puhutaan mainonnasta, se tarkoittaa ostettua näkyvyyttä. Eli omalla aikajanalla saa edelleen [...]
EPBD 2026: mitä uusi rakennusten energiatehokkuusdirektiivi tarkoittaa suomalaisille rakennusyhtiöille?
Suomessa saatetaan voimaan EU:n uusittu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EPBD) viimeistään 29.5.2026. Direktiivi kirittää sekä uudis- että korjausrakentamista kohti päästöttömiä rakennuksia ja parantaa rakentamisen datan laatua. Rakennusten energiatehokkuuden parantamisen lisäksi tavoitellaan myös [...]
Alihankkijan vastuulla on päämiehen brändi – vastuullisuuden merkitys arvoketjussa
Ne yritykset, jotka toimivat alihankkijoina arvoketjussa, ovat aina jossain määrin riski päämiehelle. Mitä arvokkaampi päämiehen brändi on, niin sitä tiukemmat vaateet ovat niille yrityksille, jotka kilpailevat pääsystä mukaan arvoketjuun tai [...]
Pitäisikö sittenkin tehdä kestävyysraportti tai vastailla yksi kerallaan päämiesten tietopyyntöihin
Jos yritys ei ole tehnyt kestävyysraporttia, niin päämiehen tietopyyntöihin on koottava informaatio lukuineen ja selosteineen kerta toisensa jälkeen. Monesti tämä työ joudutaan tekemään kiireellä. Valmis kestävyysraportti on helppo ja nopea [...]
Eikö pakollinen kestävyysraportointi loppunutkaan?
Kyllä, pakollinen kestävyysraportointi on monien yritysten osalta ”jäähyllä” kunnes raportoinnin vaateita on kevennetty ja hiottu, mutta moni yritys edelleen törmää sisällöllisesti samoihin asioihin, kun heidän päämiehensä kysyy niitä asioita, joita [...]
Christine Lagarde varoittaa: yritysten kestävyysraportointi on kriittistä myös EKP:lle
Euroopan keskuspankin (EKP) pääjohtaja Christine Lagarde lähetti elokuun puolivälissä kirjeen europarlamentaarikoille, jossa hän ottaa kantaa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin rahapolitiikkaan ja erityisesti EKP:n vakuusjärjestelmään. Kirje antaa mielenkiintoisen näkymän siihen, miksi yritysten kestävyysraportoinnilla [...]
Mikä muuttuu mainonnassa ja viestinnässä, kun yhdistävä tekijä on ammatti eikä arvot.
Länsimaissa keskeisimpiä mainonnan vaikuttavuuteen liittyviä seikkoja ovat arvolähtöisyys (shared value) ja niihin liittyvät motiivitekijät. Liityttäessä kansalaisjärjestöön yhteinen arvopohja on hyvin ratkaisevaa, mutta esim. lähtökohtatilanne on ammattiliittojen suhteen hyvin usein toinen. [...]