Arvoketjun vaateista johtuva ”pakollinen” raportointi

28.5.2025Kategoriat: Brändi, Yritysvastuu
Arvoketju

Tilanteessa, jossa kilpailijanne ei pysty vastaamaan yhteisen asiakkaanne tietopyyntöihin, avaa yhtiöllenne hyvän mahdollisuuden lisämyyntiin ja asiakassuhteen vahvistamiseen. Samalla kestävyysraportointi auttaa teitä turvaamaan tärkeät asiakkuudet, jotta kilpailijanne ei vastuullisuusargumenteilla pysty syrjäyttämään teitä.

Mikäli yrityksenne toimii suuren, pörssinoteeratun yhtiön alihankintaketjussa (arvoketjussa), on erittäin todennäköistä joutua vastaamaan kestävyysraportointiin liittyviin tietopyyntöihin. Syynä tähän on se, että päämiehenne on velvollinen raportoimaan myös käyttämiensä alihankkijoiden toimintaan liittyvistä kestävyysseikoista, kuten esim. Scope 3- CO2 -päästöistä.

Voiko päämiehen kestävyysraportointiin liittyvistä tietopyynnöistä kieltäytyä?

Tietenkin, mutta sillä on isoja taloudellisia seurauksia, todennäköisesti asiakkuuden menetys. Syntynyt tilanne antaa myös mahdollisuuden. Mikäli yrityksenne kykenee vastaamaan asiakkaan antaman aikaikkunan puitteissa tietopyyntöihin ja kilpailijanne ei, niin teillä on erittäin hyvä tilaisuus kasvattaa myyntiänne ja sitouttaa asiakkaanne tuotteisiinne ja palveluihinne.

Tehty kestävyysraportti antaa kilpailuetua

• Jos yritys ei ole tehnyt kestävyysraporttia, niin päämiehen tietopyyntöihin on koottava informaatio lukuineen ja selosteineen joka kerta uudestaan. Monesti ko. työ joudutaan tekemään kiireellä.
• Oma kestävyysraportti on helppo ja nopea tapa vastata päämiehen alihankkijoilleen esittämiin erilaisiin tietopyyntöihin.
• Kattava kestävyysraportti pitää käytännössä sisällään sen tiedon, mitä päämies teiltä pyytää.

Vastuullinen kumppani turvaa myös brändiä

Etenkin valmistavassa teollisuudessa brändi rakentuu paitsi omasta tuotannosta ja toimista, myös alihankkijoiden toiminnasta. Vastuullisuusvaatimusten asettaminen toimitusketjulle (esim. eettiset ohjeet, auditoinnit, kestävyysraportointi) parantaa koko ketjun laatua. Tämä vähentää laaturiskien ja eettisten skandaalien esiintymistä. Viime kesältä löytyy esimerkki, miten alihankkija lanasi raakut, mutta päämies kärsi mainehaitat.

Jaa tämä rautaisannos!

Lisää luettavaa