Mikä muuttuu mainonnassa ja viestinnässä, kun yhdistävä tekijä on ammatti eikä arvot.

Ammatti vai arvot?

Länsimaissa keskeisimpiä mainonnan vaikuttavuuteen liittyviä seikkoja ovat arvolähtöisyys (shared value) ja niihin liittyvät motiivitekijät. Liityttäessä kansalaisjärjestöön yhteinen arvopohja on hyvin ratkaisevaa, mutta esim. lähtökohtatilanne on ammattiliittojen suhteen hyvin usein toinen. Yhdistävä tekijä on ammatti ja siihen liittyvä ammatillinen edunvalvonta. Saman ammatin yhdistämillä henkilöillä voi olla hyvinkin erilainen arvopohja, mikä asettaa monia viestinnällisiä haasteita, sille millainen mainonta ja viestintä tehoaa mm. jäsenhankinnassa.

Emotionaaliset ja funktionaaliset motiivit päätöksentekoprosessissa
Yleensä emotionaalisilla seikoilla herätetään ihmisten kiinnostus viestittävää aihetta kohtaa ja funktionaalisilla seikoilla aihetta perustellaan. Yleisellä tasolla asia on pääsääntöisesti näin. Mutta silloin, kun potentiaalisilla jäsenillä ei ole yhteistä arvopohjaa, niin emotionaalisia viestejä tarvitaan useita, jotta motiivitekijät osuvat kohderyhmän erilaisiin arvoihin. Tämä tarkoittaa, että kiinnostuksen herättämisessä on oltava erilaisia kärkiä. Kun kiinnostus on saatu herätettyä, niin informatiiviset, jäsenyyden tuomat edut on paljon helpompi viestiä tuloksellisesti.

Viestintävälineiden roolitus
Jäsenyys on korkean sidonnaisuuden päätös, jolloin päätöksentekoprosessi on vaiheittainen. Siksi myös mediavälineitä ja viestiä on roolitettava päätöksentekoprosessin eri vaiheita tukemaan. Kaikkea infoa ei kannata tuputtaa prosessin eri vaiheissa, vaan se kannattaa räätälöidä vaiheen mukaan. Tällä tavalla vältetään infoähky ja mielenkiinto liittymistä kohtaan pysyy yllä.

Jaa tämä rautaisannos!

Lisää luettavaa