Vastuullisuuden merkitys näkyy vaiheittaisessa myynti/ostoprosessissa

Monille BtoB -yrityksille brändin merkitys konkreettisesti realisoituu osana arvoketjua. Jos oma brändi on tahriintunut, tai kilpailijoilla on saavutettu brändietu, niin voi olla, ettei pääse edes mukaan kilpailemaan paikastaan arvoketjussa. Ja [...]

10.10.2025|Brändi, Yritysvastuu|

Miten pitkälle tunnetekijöillä on mahdollista vaikuttaa pitkässä ostoprosessissa

Yleisesti matalan sidonnaisuuden tuotteille on tyypillistä herätteellinen ostaminen, tunneperäisyys, tottumus ja lyhyt ostoprosessi (suklaapatukka, hammasharja, pesuaine jne.). Niille korkean sidonnaisuuden tuotteille, joihin ei liity itsestään viestivää statusarvoa (mm. investointituotteet, koneet, komponentit), on [...]

10.10.2025|Mainonta, Viestintä, Yritysvastuu|

Ensikokemuksia Metan poliittisen/yhteiskunnallisen mainonnan kiellosta

Metan poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan kielto astui voimaan maanantaina 06.10 (Facebook & Instagram). Ikävää on, että Metan ohjeet siitä, millainen yhteiskunnallinen mainonta on heillä kiellettyä, ovat hyvin tulkinnanvaraiset. Kun selkeitä [...]

Kööpenhaminan julistus: Omnibus-kevennyksiä pitää tehdä tutkimusnäytön, ilmastotieteen ja johdonmukaisuuden ehdoilla

Euroopan unionin Omnibus-hankkeen tarkoitus on keventää yritysraportointia ja karsia päällekkäisyyksiä. Samaan aikaan yli 200 eurooppalaista ja kansainvälistä professoria julkaisi Kööpenhaminan julistuksen, jossa he varoittavat kevennysten karkaamisesta pois ilmastotieteen polulta. Viesti [...]

24.9.2025|Yleinen|

Pienille ja keskisuurille yhtiöille tarvitaan uskottava vapaaehtoinen kestävyysraportointistandardi

Euroopan komission Omnibus-kevennyspaketti etenee ja sen rinnalla kytee iso kysymys: miten varmistetaan, että sijoittajilla on jatkossakin saatavilla luotettavaa, vertailukelpoista ESG-dataa niistä yrityksistä, jotka mahdollisesti putoavat CSRD-raportointivelvoitteen ulkopuolelle? Eurooppalaiset sijoittajien etujärjestöt [...]

24.9.2025|ESG, Yritysvastuu|

Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan somerajoitusten vaikutusta voi pienentää huomioarvoa nostamalla.

Kun viestin (mainoksen) kiinnostavuus nousee kunnolla, niin se saa ns. luonnollista, ansaittua näkyvyyttä, kun ihmiset jakavat sitä. Tätä ansaittua näkyvyyttä ei yksikään somealusta ole rajoittamassa, oli viesti poliittinen tai ei. [...]

Sulkeutuuko koko some poliittiselta ja yhteiskunnalliselta mainonnalta?

Käytännössä kaikissa sosiaalisen median kanavissa poliittinen mainonta on kiellettyä 10.10.2025 mennessä. Osassa kanavia kielto on jo nyt voimassa. Kun puhutaan mainonnasta, se tarkoittaa ostettua näkyvyyttä. Eli omalla aikajanalla saa edelleen [...]

EPBD 2026: mitä uusi rakennusten energiatehokkuusdirektiivi tarkoittaa suomalaisille rakennusyhtiöille?

Suomessa saatetaan voimaan EU:n uusittu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EPBD) viimeistään 29.5.2026. Direktiivi kirittää sekä uudis- että korjausrakentamista kohti päästöttömiä rakennuksia ja parantaa rakentamisen datan laatua. Rakennusten energiatehokkuuden parantamisen lisäksi tavoitellaan myös [...]

8.9.2025|Rakentaminen, Yritysvastuu|

Alihankkijan vastuulla on päämiehen brändi – vastuullisuuden merkitys arvoketjussa

Ne yritykset, jotka toimivat alihankkijoina arvoketjussa, ovat aina jossain määrin riski päämiehelle. Mitä arvokkaampi päämiehen brändi on, niin sitä tiukemmat vaateet ovat niille yrityksille, jotka kilpailevat pääsystä mukaan arvoketjuun tai [...]

3.9.2025|Brändi, Yritysvastuu|

Pitäisikö sittenkin tehdä kestävyysraportti tai vastailla yksi kerallaan päämiesten tietopyyntöihin

Jos yritys ei ole tehnyt kestävyysraporttia, niin päämiehen tietopyyntöihin on koottava informaatio lukuineen ja selosteineen kerta toisensa jälkeen. Monesti tämä työ joudutaan tekemään kiireellä. Valmis kestävyysraportti on helppo ja nopea [...]

1.9.2025|ESG, Yritysvastuu|
Go to Top