EPBD 2026: mitä uusi rakennusten energiatehokkuusdirektiivi tarkoittaa suomalaisille rakennusyhtiöille?

Suomessa saatetaan voimaan EU:n uusittu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EPBD) viimeistään 29.5.2026. Direktiivi kirittää sekä uudis- että korjausrakentamista kohti päästöttömiä rakennuksia ja parantaa rakentamisen datan laatua. Rakennusten energiatehokkuuden parantamisen lisäksi tavoitellaan myös [...]

8.9.2025|Rakentaminen, Yritysvastuu|

Alihankkijan vastuulla on päämiehen brändi – vastuullisuuden merkitys arvoketjussa

Ne yritykset, jotka toimivat alihankkijoina arvoketjussa, ovat aina jossain määrin riski päämiehelle. Mitä arvokkaampi päämiehen brändi on, niin sitä tiukemmat vaateet ovat niille yrityksille, jotka kilpailevat pääsystä mukaan arvoketjuun tai [...]

3.9.2025|Brändi, Yritysvastuu|

Pitäisikö sittenkin tehdä kestävyysraportti tai vastailla yksi kerallaan päämiesten tietopyyntöihin

Jos yritys ei ole tehnyt kestävyysraporttia, niin päämiehen tietopyyntöihin on koottava informaatio lukuineen ja selosteineen kerta toisensa jälkeen. Monesti tämä työ joudutaan tekemään kiireellä. Valmis kestävyysraportti on helppo ja nopea [...]

1.9.2025|ESG, Yritysvastuu|

Eikö pakollinen kestävyysraportointi loppunutkaan?

Kyllä, pakollinen kestävyysraportointi on monien yritysten osalta ”jäähyllä” kunnes raportoinnin vaateita on kevennetty ja hiottu, mutta moni yritys edelleen törmää sisällöllisesti samoihin asioihin, kun heidän päämiehensä kysyy niitä asioita, joita [...]

1.9.2025|ESG, Yritysvastuu|

Christine Lagarde varoittaa: yritysten kestävyysraportointi on kriittistä myös EKP:lle

Euroopan keskuspankin (EKP) pääjohtaja Christine Lagarde lähetti elokuun puolivälissä kirjeen europarlamentaarikoille, jossa hän ottaa kantaa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin rahapolitiikkaan ja erityisesti EKP:n vakuusjärjestelmään. Kirje antaa mielenkiintoisen näkymän siihen, miksi yritysten kestävyysraportoinnilla [...]

27.8.2025|ESG, Yritysvastuu|

Mikä muuttuu mainonnassa ja viestinnässä, kun yhdistävä tekijä on ammatti eikä arvot.

Länsimaissa keskeisimpiä mainonnan vaikuttavuuteen liittyviä seikkoja ovat arvolähtöisyys (shared value) ja niihin liittyvät motiivitekijät. Liityttäessä kansalaisjärjestöön yhteinen arvopohja on hyvin ratkaisevaa, mutta esim. lähtökohtatilanne on ammattiliittojen suhteen hyvin usein toinen. [...]

Mainonnan säätelyn takia Meta estää poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan lokakuun alusta lähtien.

Facebook ja Instagram sulkevat alustansa niin poliittiselta kuin yhteiskunnalliselta mainonnalta. Esto ei ole selkeärajainen ja ns. harmaalle vyöhykkeelle jää monia aihealueita, joissa tullaan näkemään yllättäviäkin hyllytyksiä. Miksi Meta lopettaa mainonnan [...]

EFRAG keventää ESRS-vaatimuksia – mitä muutokset merkitsevät raportoinnin arjessa?

Euroopan kestävän yritysraportoinnin standardeihin (ESRS) on tulossa merkittävä kevennys. EFRAGin elokuussa 2025 julkaisema luonnos vastaa EU:n Omnibus-aloitteen tavoitteeseen vähentää raportointikuormaa, vaarantamatta sijoittajien ja sidosryhmien tiedontarpeita. Miksi tämä on iso uutinen?
Nykyinen [...]

15.8.2025|ESG, Yritysvastuu|

Pitkän arvoketjun riskejä voi pienentää kestävyysraportoinnilla

Yrityksen ja sen tuotteiden laadun sekä brändin hallinta on myös arvoketjun hallintaa, sillä niin brändi kuin laatu rakentuvat myös alihankkijoiden toiminnasta. Etenkin valmistavassa teollisuudessa, missä arvoketjut voivat olla hyvinkin pitkiä, [...]

6.6.2025|Brändi, ESG, Yritysvastuu|

Kestävyysraportista on iso apu sijoitus- ja rahoituspäätöksissä.

Kun yrityksenne hakee rahoitusta, niin olemassa olevasta kestävyysraportista on suuri hyöty. Raportti auttaa saamaan positiivisen päätöksen, minkä lisäksi se todennäköisesti alentaa korkoprosenttia. Sijoittajille kestävyysraportti viestii pienemmistä riskeistä, vakaudesta ja ennakoitavuudesta. [...]

28.5.2025|ESG, Yritysvastuu|
Go to Top