Akavan Erityisalat, Politiikan piinapenkki

Akavan Erityisalat halusi ennen eduskuntavaaleja nostaa julkiseen keskusteluun työhyvinvointiin, hyvään julkiseen hallintoon sekä nuoriso-, liikunta ja kulttuuripalveluihin liittyvät eduskuntavaalitavoitteensa.

Kampanjan taktisina tavoitteina oli liiton aktiivinen näkyminen sekä jäsenistön osallistaminen yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Kulmakiviksi nostettiin sosiaalisen median kanavat ja kumulatiivinen vaikuttaminen, jolla mediatehoa nostettiin ilman suurta mediabudjettia.

Keskipisteenä oli Piinapenkki-sivusto, jonka kautta kampanjaan osallistuminen oli helppoa.
Loppuhuipentumana toimi Piinapenkki-kiertue, jossa kaikkien eduskuntapuolueiden edustajat olivat yhteisissä tenteissä vastaamassa yleisökysymyksiin.

Politiikan piinapenkki kiertue, Helsinki
Politiikan piinapenkki kiertue, lehtimainos.
Politiikan piinapenkki

ENNAKKOMAINONTA

Kampanjan ennakkomainonta keskittyi Akavan Erityisalojen oman jäsenistön tavoittamiseen. Mediavälineiksi valikoituivat liiton oma lehti, sähköiset uutiskirjeet sekä omat verkkosivut.

VERKKOSIVUT

Piinapenkki-sivustosta tehtiin kampanjan keskipiste. Sen kautta pystyi esittämään poliitikoille ennakkokysymyksiä, osallistumaan Twitterissä sekä jakamaan aineistoa muihin sosiaalisen median kanaviin. Sivusto keräsi myös kaikki kysymykset anonyymiin tietokantaan, jolloin kysymysten jatkohyödyntäminen oli mahdollista.

KIERTUE

Piinapenkki-kiertueeseen kuului kahdeksan vaalikeskustelua eri puolilla Suomea. Tapahtumissa olleet poliitikot olivat samoja, jotka olivat vastanneet ennakolta Piinapenkki-sivustolla esitettyihin kysymyksiin. Tilaisuuksissa kysymykset saattoi esittää joko suullisesti tai twiitaten.

Politiikan piinapenkki kiertue, Turku.

Piinapenkki-tapahtumiin suunniteltiin selfieseinä. Siitä tuli suosittu kuvaustausta ja niin yleisö kuin poliitikot jakoivat sosiaalisessa mediassa itsestään hirviöposeerauksia, lisäten Piinapenkki-kiertueen näkyvyyttä.