Rauta on kokenut kumppani, joka auttaa kestävyysraportoinnin velvoitteiden täyttämisessä, vastuullisuuden strategisessa kehittämisessä sekä viestinnän toteutuksessa.
Vastuullisuuden konsultti- ja viestintäpalvelut
Rauta on kokenut kumppani, joka auttaa kestävyysraportoinnin velvoitteiden täyttämisessä, vastuullisuuden strategisessa kehittämisessä sekä viestinnän toteutuksessa.
Vastuullisuuden konsultti- ja viestintäpalvelut
Pakollinen kestävyysraportointi
Euroopan Unionin yritysten kestävyysraportointia koskeva direktiivi (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) tuo kaikki suuret ja keskisuuret yhtiöt (pörssi sekä pörssin ulkopuoliset) pakollisen vastuullisuusraportoinnin piiriin.
Tilivuosi 2024
• Listatut, yli 500 henkilöä työllistävät yhtiöt
Tilivuosi 2025
• Yli 250 henkilöä työllistävät yhtiöt, joiden liikevaihto ylittää 50 M €, tai taseen loppusumma ylittää 25 M €. Tämä koskee sekä listattuja että listaamattomia yhtiöitä, kunhan kaksi kolmesta oheisista vaateista täyttyy.
Tilivuosi 2026
• EU:n ulkopuoliset yhtiöt, joiden toiminta on merkittävää EU:ssa
• Listatut pienet yhtiöt (kahden vuoden siirtymäjakso)
Arvoketjun mukainen raportointi
Kestävyysraportoinnin vaatimuksiin kuuluu yhtiön arvoketjun mukainen raportointi. Tämä tarkoittaa, että raportoiva yhtiö tulee kysymään omaan arvoketjuunsa kuuluvien yhtiöiden kestävyystietoja, vaikka nämä yritykset eivät olisi pakollisen raportointivelvollisuuden alaisia.
EFRAG, Euroopan Unionin työryhmä, joka on suunnitellut CSRD-direktiivin sisällön, on tuottanut pk-yritysten tarpeisiin suunnitellun vapaaehtoisen raportointimallin (VSME), joka on yhtenevä CSRD:n vaatimusten kanssa.
Rauta on ollut mukana Suomen tilintarkastajat ry:n kanssa antamassa lausuntoja mallin kehityksessä. Kerromme mielellämme asiasta lisää myös suomalaiselle pk-kentälle.
Referenssejä
Referenssejä
Asiakkaitamme:
kestävyysraportointi ja vastuullisuus
Alko
Altia
Apotti
Canon Finland
Finnmatkat/TUI
Haaga-Helia
Hartela
HOK-Elanto
JM Suomi
Kesko
Kiilto
Meconet
Metso
Nokian Renkaat
Paulig
Pihlajalinna
Pukkila
Rakentamisen Laatu
RALA ry
Saga Furs
Seepsula
Senaatti-kiinteistöt
Serty
Suomen Autokierrätys
Suomen Messut
Suomen Sokeri
Tikkurila
Vaatelaastari
Varte
Vesilaitosyhdistys VVL
Kaksinkertainen olennaisuus (double materiality)
Kaksinkertainen olennaisuus
(double materiality)
Vaikutusten olennaisuus
(impact materiality)
Yrityksen on raportoitava sen toiminnan olennaisista vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä
Taloudellinen olennaisuus
(financial materiality)
Yrityksen on raportoitava kestävään kehitykseen liittyvistä seikoista, jotka voivat vaikuttaa yrityksen taloudelliseen kehitykseen lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä
Vaikutusten olennaisuus
(impact materiality)
Yrityksen on raportoitava sen toiminnan olennaisista vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä
Taloudellinen olennaisuus
(financial materiality)
Yrityksen on raportoitava kestävään kehitykseen liittyvistä seikoista, jotka voivat vaikuttaa yrityksen taloudelliseen kehitykseen lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä
ESRS-raportoinnin osa-alueet
1
Governance
Kestävän kehityksen hallinto ja organisaatio
2
Strategy
Tiedot strategiasta ja liiketoimintamallista
3
Impact, risk and opportinity management
Tiedot olennaisiin aiheisiin liittyvien vaikutusten, riskien ja mahdollisuuksien hallinnasta
4
Metrics and targets
Olennaisiin aiheisiin liittyvät mittarit ja tavoitetasot
1
Governance
Kestävän kehityksen hallinto ja organisaatio
2
Strategy
Tiedot strategiasta ja liiketoimintamallista
3
Impact, risk and opportinity management
Tiedot olennaisiin aiheisiin liittyvien vaikutusten, riskien ja mahdollisuuksien hallinnasta
4
Metrics and targets
Olennaisiin aiheisiin liittyvät mittarit ja tavoitetasot
Direktiivi puuttuu vihreisiin väittämiin
Euroopan komissio antoi maaliskuussa 2024 direktiiviehdotuksen vihreistä väittämistä (Green Claims Directive), jonka tarkoituksena on puuttua harhaanjohtavaan markkinointiin, tutummin viherpesuun.
Ympäristöväitteet tulee osoittaa todeksi
Jatkossa EU:ssa ei saisi mainostaa tuotteita epämääräisillä ympäristöväittämillä kuten biohajoava, luonnollinen tai eko ellei väitteelle ole pohjaa. Tuotteita ei myöskään saisi mainostaa ympäristövaikutuksiltaan vähäisiksi, jos perusteena on päästöjen kompensaatio.
Direktiivi puuttuu myös kestävyysmerkintöihin, esim. pakkauksissa oleviin merkkeihin. Useat näistä eivät kerro tuotteen todellisesta vastuullisuudesta. Jatkossa merkit saisivat olla vain hyväksyttyihin sertifiointijärjestelmiin perustuvia tai viranomaisten laatimia.
Ympäristöväittämän tulee olla olennainen
Uudesta CSRD-direktiivistä tuttu olennaisuuden käsite tulee myös kuluttajamarkkinointiin ja -viestintään. Luonnonvarakeskuksen huhtikuussa 2024 julkaiseman viestintäohjeistuksen keskiössä on viestin ydinsisällön olennaisuus. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että tuotepakkauksen hiilijalanjäljen osuus ei ole oleellinen suhteessa ruokatuotteen kokonaisjalanjälkeen. Kuluttajaviestinnän ydinsisällön tulee kertoa oleellisesta ympäristövaikutuksesta, ei esimerkiksi tulevista tavoitteista.
Direktiivistä on etua niille yrityksille, jotka ovat satsanneet vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisempään tuotantoon. Mitä harvempi yhtiö voi markkinoida itseään väärillä ympäristöväitteillä, sitä paremmin aidot ympäristötekijät toimivat kilpailuetuna.
Rauta – viestinnän ja mainonnan osaamista,
joilla brändi kasvattaa arvoaan
Jos vastuullisuusviestiä ei osaa rakentaa oikein, brändi kärsii.
Ota yhteyttä
Timo Rantanen
Strategiajohtaja
Johtava konsultti,
ESG
timo.rantanen@rauta.fi
040 511 6364
Jusa Saarimaa
Konsultti,
ESG
jusa.saarimaa@rauta.fi
050 357 2502
Direktiivi puuttuu vihreisiin väittämiin
Euroopan komissio antoi maaliskuussa 2024 direktiiviehdotuksen vihreistä väittämistä (Green Claims Directive), jonka tarkoituksena on puuttua harhaanjohtavaan markkinointiin, tutummin viherpesuun.
Ympäristöväitteet tulee osoittaa todeksi
Jatkossa EU:ssa ei saisi mainostaa tuotteita epämääräisillä ympäristöväittämillä kuten biohajoava, luonnollinen tai eko ellei väitteelle ole pohjaa. Tuotteita ei myöskään saisi mainostaa ympäristövaikutuksiltaan vähäisiksi, jos perusteena on päästöjen kompensaatio.
Direktiivi puuttuu myös kestävyysmerkintöihin, esim. pakkauksissa oleviin merkkeihin. Useat näistä eivät kerro tuotteen todellisesta vastuullisuudesta. Jatkossa merkit saisivat olla vain hyväksyttyihin sertifiointijärjestelmiin perustuvia tai viranomaisten laatimia.
Ympäristöväittämän tulee olla olennainen
Uudesta CSRD-direktiivistä tuttu olennaisuuden käsite tulee myös kuluttajamarkkinointiin ja -viestintään. Luonnonvarakeskuksen huhtikuussa 2024 julkaiseman viestintäohjeistuksen keskiössä on viestin ydinsisällön olennaisuus. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että tuotepakkauksen hiilijalanjäljen osuus ei ole oleellinen suhteessa ruokatuotteen kokonaisjalanjälkeen. Kuluttajaviestinnän ydinsisällön tulee kertoa oleellisesta ympäristövaikutuksesta, ei esimerkiksi tulevista tavoitteista.
Direktiivistä on etua niille yrityksille, jotka ovat satsanneet vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisempään tuotantoon. Mitä harvempi yhtiö voi markkinoida itseään väärillä ympäristöväitteillä, sitä paremmin aidot ympäristötekijät toimivat kilpailuetuna.
Rauta – viestinnän ja mainonnan osaamista,
joilla brändi kasvattaa arvoaan
Jos vastuullisuusviestiä ei osaa rakentaa oikein, brändi kärsii.
Ota yhteyttä
Timo Rantanen
Strategiajohtaja
Johtava konsultti,
ESG
timo.rantanen@rauta.fi
040 511 6364
Jusa Saarimaa
Konsultti,
ESG
jusa.saarimaa@rauta.fi
050 357 2502