Yhteiskunnallinen mainonta ja viestintä on erilaista

Lähtökohtaisesti ehkä isoin ero yhteiskunnallisen ja kaupallisen mainonnan/viestinnän välillä on julkisuus. Yhteiskunnalliset viestit sisältävät usein aineksia, joilla on yleistä merkitystä, jotka koskevat kansalaisia laajasti. Hyvin harvoin jonkin kaupallisen viestin merkitys [...]

Kritiikki puhutti, mainonta palkittiin.

Parasta aikakauslehtimainontaa Mainostoimisto Raudan suunnittelema mainonta Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja asiantuntijat AO:lle palkittiin Aikakausmedian Kuukauden aikkarimainos -kisassa. Palkitut mainokset julkaistiin Suomen Kuvalehden 2025 numeroissa 4 ja 5. Muumiot [...]

Aikakausmedia palkitsi ammattijärjestö AO:n mainonnan

Suomen parhaat aikakauslehtimainokset Vuoden 2025 tammikuun palkittujen aikakauslehtimainosten kärkikolmikossa oli Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja asiantuntijat AO:n opetusleikkauksia kritisoivat mainokset. Mainosten ja koko kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Mainostoimisto [...]

Tunteiden merkitys yhteiskunnallisessa mainonnassa ja viestinnässä

On paljon ihmisiä, jotka eivät ole kiinnostuneita tai eivät seuraa politiikkaa kuin otsikkotasolla. Poliittisen keskustelun yksityiskohdat ja nyanssit eivät hahmotu, koska perustietämys esim. kansantalouden toimintamekanismeista tai sosiaalipolitiikasta ovat vieraita. Näille [...]

Lyödäänkö kevään vaaleissa disinformaation ennätykset?

Maailmalta on paljon esimerkkejä, miten suuriin mittasuhteisiin harhaanjohtava vaalikampanjointi on kasvanut. Yhteiskunnan polarisaatio pahentaa tilannetta ja jäljelle jää entistä vähemmän asioita, joita eri leireissä pidetään faktoina. Huuto sosiaalisessa mediassa tulee [...]

Suomalaiset suuryritykset: vastuullisuus strategisena kilpailuetuna

Osuuspankin vuoden 2025 Suuryritystutkimus osoittaa, että suomalaiset suuryritykset ovat syventäneet vastuullisuustyötään ja tunnistavat sen keskeiseksi osaksi liiketoimintastrategiaa. EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD on nostanut vastuullisuusraportoinnin entistä merkittävämpään rooliin, mikä on lisännyt yritysten [...]

Jäsenhankinta: vaikuttavuuden raja-arvot pitää täyttyä

Kaupallisella puolella yleensä noin 2–3 prosenttia liikevaihdosta katsotaan markkinointiviestinnän vaatimaksi vähimmäistasoksi. Tosin yritys- ja toimialakohtaisia eroja on paljon, esim. pelialan yritysten markkinointipanostukset saattavat olla kymmeniä prosentteja liikevaihdosta. Paljonko jäsenhankintaan pitää [...]

Järjestäytymisaste laskee yhä, jos palkansaajat eivät ymmärrä järjestäytymisen merkitystä

Vuosien ajan ymmärrys järjestäytymisen merkityksestä on hiipunut, samalla uusien jäsenten hankinnasta on tullut yhä vaikeampaa. Keskiössä ovat työehtosopimukset ja palkansaajien tietämättömyys työehtosopimusten merkityksestä palkoille ja työehdoille. Kuinka moni palkansaaja osaa [...]

Hallituksen lakimuutos vaikeuttaa ammattiliittojen jäsenhankintaa.

Useimmat ammattiliitot tarjoavat kokonaisratkaisua, jossa uusi jäsen liittyy yhdellä kerralla niin työttömyyskassaan kuin omaan ammattiliittoonsa. Toimintatavalla on ollut hyvä käytännön syy, liiton ja kassan paketti on ollut vaivaton tapa saada [...]

8.1.2025|Viestintä, Yhteiskunnallinen viestintä|
Go to Top