Lisääkö vapautuvat aukioloajat kaupan liikevaihtoa?

admin#kaupanaukiolo, #kilpailu, #yhteiskuntaLeave a Comment

Suomalaisilla on edelleen sama määrä rahaa käytössä kuin ennenkin. Aukioloaikojen vapautus ei lisää ostovoimaa. Seikka mihin vapautuvat aukioloajat vaikuttavat, on kaupan sisäiseen kilpailutilanteeseen. Niillä kaupanalan yrityksillä, joilla on runsaasti henkilökuntaa, voivat helpommin hyödyntää pyhä- ja yöaukioloa. Pienillä yrityksillä resurssit eivät riitä pidempään tai jatkuvaan aukioloon: isojen ketjujen kilpailutilanne paranee suhteessa pieniin yrityksiin. Kilpailu tulee vähentymään ja yhä useampi kaupan sektori … Read More

UN Global Sustainable Development Goals

admin#kestäväkehitys, #UNGSDG, #vastuullisuus, #vastuullisuustavoitteetLeave a Comment

Perjantaina 8. tammikuuta YK julkisti päivitetyt kestävän kehityksen tavoitteet, joiden tavoite on kolmenkymmenen vuoden sisällä. Listaus kattaa asioita köyhyyden torjunnasta ilmastonmuutokseen ja kestävään liiketoimintaan. Aihealueet ovat jo aikaisemminkin muuttuneet vastuullisuuden johtaviksi trendeiksi ja vaikuttaneet esimerkiksi vastuullisuusraportoinnin kehitykseen. Kestävän kehityksen tavoitteita kannattaa nyt tarkastella oman organisaation kannalta. Missä voimme loistaa ja mitä voimme kehittää? Ole mukana vastuullisuuden trendeissä! http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/

Marks & Spencer: kilpailuedun todellinen luominen

admin#CSR, #kilpailuetu, #planA, #vastuullisuusLeave a Comment

Vuonna 2007 Marks & Spencer, yli satavuotias englantilainen vähittäiskauppaketju julkaisi vastuullisuusohjelman, jonka se nimitti Plan A:ksi (yhtiön sanoin, koska ei ole olemassa plan B:tä planeettamme pelastamiseen). Kunnianhimoisissa tavoitteissa kerrottiin, että yhtiön tarkoitus oli tulla, ei enempää kuin vähempää, maailman vastuullisimmaksi vähittäiskaupan toimijaksi. Yhtiön laati sadan konkreettisen toimenpiteen listan, jonka avulla tavoitteeseen pyrittäisiin. Ensimmäiset sata tavoitetta on uudistettu kaksi kertaa, viimeisen … Read More

Varallisuuden keskittyminen johtaa deflaatioon

admin#kulutuskysyntä, #ostovoima, #yhteiskuntaLeave a Comment

Yritykset eivät investoi, jos niiden tuotteille tai palveluille ei ole kysyntää. Miksi sitten kysyntä on niin lamassa? Kun keskiluokan ja pienituloisten ostovoima on laskenut, ei kysyntä voi luonnollisella tavalla lähteä kasvuun. Kun kysyntää ei ole riittävästi, yritykset keskittyvät kustannusten leikkaamiseen. Palkkojen ja työvoiman leikkaukset parantavat yritysten kannattavuutta, mutta jatkavat edelleen varallisuuden keskittymistä. Palkansaajien ostovoimaa edelleen pienenee, jolloin kansainvälinen talous luisuu … Read More