Jäsenhankinta: vaikuttavuuden raja-arvot pitää täyttyä
Kaupallisella puolella yleensä noin 2–3 prosenttia liikevaihdosta katsotaan markkinointiviestinnän vaatimaksi vähimmäistasoksi. Tosin yritys- ja toimialakohtaisia eroja on paljon, esim. pelialan yritysten markkinointipanostukset saattavat olla kymmeniä prosentteja liikevaihdosta. Paljonko jäsenhankintaan pitää [...]
Järjestäytymisaste laskee yhä, jos palkansaajat eivät ymmärrä järjestäytymisen merkitystä
Vuosien ajan ymmärrys järjestäytymisen merkityksestä on hiipunut, samalla uusien jäsenten hankinnasta on tullut yhä vaikeampaa. Keskiössä ovat työehtosopimukset ja palkansaajien tietämättömyys työehtosopimusten merkityksestä palkoille ja työehdoille. Kuinka moni palkansaaja osaa [...]
Hallituksen lakimuutos vaikeuttaa ammattiliittojen jäsenhankintaa.
Useimmat ammattiliitot tarjoavat kokonaisratkaisua, jossa uusi jäsen liittyy yhdellä kerralla niin työttömyyskassaan kuin omaan ammattiliittoonsa. Toimintatavalla on ollut hyvä käytännön syy, liiton ja kassan paketti on ollut vaivaton tapa saada [...]
ST-Akatemian webinaari: Miten aloitan kestävyysraportoinnin?
Kestävyysraportointi. Nyt. Toimin ST-Akatemian eli Suomen Tilintarkastajat ry:n koulutusorganisaation kouluttajana heidän maksullisissa ESG-R -koulutuksissa. ST-Akatemia järjestää myös maksuttomia webinaareja, joista viimeisin pidettiin 23.10. Mukana kanssani olivat konsultti Hanna Liappis sekä [...]
Pörssisäätiön Talousviikko: vastuullisuusasiaa sijoittajille
Lokakuun alun perinteisellä Talousviikolla puhuttiin mm. kestävyysraportoinnista ja sen vaikutuksista sijoittamiseen. Raudan Timo Rantanen kutsuttiin kertomaan tärkeää sanomaa. Yritysvastuu – Mitä yrityksiltä vaaditaan? -tapahtumassa puhuttiin raportoinnin merkityksestä monesta näkökulmasta. Rantanen [...]
Miten PK-yritys selviää kevyemmin vastuullisuusraportoinnista
EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) on kehittänyt erityisesti PK-yrityksille suunnatun VSME-raportointimallin (Voluntary Sustainability Reporting Standards for SMEs). Tämä malli on suunniteltu kevyemmäksi ja helpommin sovellettavaksi kuin suuremmille yrityksille tarkoitetut [...]
Mitkä olivat Alihankintamessujen tärkeimmät vastuullisuussignaalit?
Lokakuun alussa Tampereen Alihankintamessuilla järjestetyssä teemakeskustelussa "Kilpailukykyä kestävästi" käsiteltiin kestävyyden roolia kilpailuedun luomisessa erityisesti teollisuuden alihankintaketjussa toimiville pk-yrityksille. Keskustelu korosti vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa ja uusien sääntelyjen, kuten CSRD-direktiivin, vaikutusta. Oli [...]
Jäsenhankintaa somessa
Sosiaalisen median kanavat ovat monille järjestöille hyviä jäsenhankinnan välineitä. Ne ovat kontaktihinnoiltaan edullisia ja niiden kohdentuvuus on hyvä, etenkin verrattaessa perinteisiin massamedioihin. Mainoksesta suora linkki omille verkkosivuille, jäsenkaavakkeen voi täyttää [...]
Arvolähtöisyyden ongelmat jäsenhankinnassa
Länsimaissa keskeisimpiä mainonnan vaikuttavuuteen liittyviä seikkoja ovat arvolähtöisyys (shared value) ja motiivitekijät. Etenkin silloin, kun ihmiset tekevät korkean sidonnaisuuden päätöksiä, kuten liittymisestä ammattiliittoon tai kansalaisjärjestöön: tosin jo näiden kahden esimerkin [...]
Jäsenkato etenee, koska niin moni palkansaaja ei ymmärrä ammattiliittojen merkitystä
Järjestäytymisaste on Suomessa tippunut alle 60 % ja jatkaa laskua edelleen. Työ ja elinkeinoministeriön (TEM) 2023 julkaiseman tutkimuksen mukaan palkansaajien järjestäytymisaste oli vuoden 2021 lopussa vajaat 55 %. Vuonna 2013 [...]