Onnistunut vaalivaikuttaminen
Monille järjestöille kunnallis- ja aluevaalien tuloksilla on merkitystä ja siksi ne kampanjoivatkin itselleen tärkeiden asioiden puolesta. Haasteena on kuitenkin kustannukset. Jotta kampanjalla on vaikutusta, niin vaikuttavuuden raja-arvojen tulee ylittyä. Kovin [...]
Lyödäänkö kevään vaaleissa disinformaation ennätykset?
Maailmalta on paljon esimerkkejä, miten suuriin mittasuhteisiin harhaanjohtava vaalikampanjointi on kasvanut. Yhteiskunnan polarisaatio pahentaa tilannetta ja jäljelle jää entistä vähemmän asioita, joita eri leireissä pidetään faktoina. Huuto sosiaalisessa mediassa tulee [...]
Suomalaiset suuryritykset: vastuullisuus strategisena kilpailuetuna
Osuuspankin vuoden 2025 Suuryritystutkimus osoittaa, että suomalaiset suuryritykset ovat syventäneet vastuullisuustyötään ja tunnistavat sen keskeiseksi osaksi liiketoimintastrategiaa. EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD on nostanut vastuullisuusraportoinnin entistä merkittävämpään rooliin, mikä on lisännyt yritysten [...]
Jäsenhankinta: vaikuttavuuden raja-arvot pitää täyttyä
Kaupallisella puolella yleensä noin 2–3 prosenttia liikevaihdosta katsotaan markkinointiviestinnän vaatimaksi vähimmäistasoksi. Tosin yritys- ja toimialakohtaisia eroja on paljon, esim. pelialan yritysten markkinointipanostukset saattavat olla kymmeniä prosentteja liikevaihdosta. Paljonko jäsenhankintaan pitää [...]
Järjestäytymisaste laskee yhä, jos palkansaajat eivät ymmärrä järjestäytymisen merkitystä
Vuosien ajan ymmärrys järjestäytymisen merkityksestä on hiipunut, samalla uusien jäsenten hankinnasta on tullut yhä vaikeampaa. Keskiössä ovat työehtosopimukset ja palkansaajien tietämättömyys työehtosopimusten merkityksestä palkoille ja työehdoille. Kuinka moni palkansaaja osaa [...]
Hallituksen lakimuutos vaikeuttaa ammattiliittojen jäsenhankintaa.
Useimmat ammattiliitot tarjoavat kokonaisratkaisua, jossa uusi jäsen liittyy yhdellä kerralla niin työttömyyskassaan kuin omaan ammattiliittoonsa. Toimintatavalla on ollut hyvä käytännön syy, liiton ja kassan paketti on ollut vaivaton tapa saada [...]
ST-Akatemian webinaari: Miten aloitan kestävyysraportoinnin?
Kestävyysraportointi. Nyt. Toimin ST-Akatemian eli Suomen Tilintarkastajat ry:n koulutusorganisaation kouluttajana heidän maksullisissa ESG-R -koulutuksissa. ST-Akatemia järjestää myös maksuttomia webinaareja, joista viimeisin pidettiin 23.10. Mukana kanssani olivat konsultti Hanna Liappis sekä [...]
Pörssisäätiön Talousviikko: vastuullisuusasiaa sijoittajille
Lokakuun alun perinteisellä Talousviikolla puhuttiin mm. kestävyysraportoinnista ja sen vaikutuksista sijoittamiseen. Raudan Timo Rantanen kutsuttiin kertomaan tärkeää sanomaa. Yritysvastuu – Mitä yrityksiltä vaaditaan? -tapahtumassa puhuttiin raportoinnin merkityksestä monesta näkökulmasta. Rantanen [...]
Miten PK-yritys selviää kevyemmin vastuullisuusraportoinnista
EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) on kehittänyt erityisesti PK-yrityksille suunnatun VSME-raportointimallin (Voluntary Sustainability Reporting Standards for SMEs). Tämä malli on suunniteltu kevyemmäksi ja helpommin sovellettavaksi kuin suuremmille yrityksille tarkoitetut [...]
Mitkä olivat Alihankintamessujen tärkeimmät vastuullisuussignaalit?
Lokakuun alussa Tampereen Alihankintamessuilla järjestetyssä teemakeskustelussa "Kilpailukykyä kestävästi" käsiteltiin kestävyyden roolia kilpailuedun luomisessa erityisesti teollisuuden alihankintaketjussa toimiville pk-yrityksille. Keskustelu korosti vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa ja uusien sääntelyjen, kuten CSRD-direktiivin, vaikutusta. Oli [...]