Mikrotargetointi – vaarallisen tehokasta
Kuplautuneessa yhteiskunnassa mikrotargetointi ja kohdennettu viesti ovat vaarallisen tehokkaita. Sosiaaliselle medialle tyypillistä on ns. kuplautuminen / heimoutuminen. Samanmieliset kokoontuvat "kehumaan” toisiaan ja kertomaan kuinka oikeassa he ovat, koska kaikki ovat [...]
Vaalit: mitä viestinnässä pitää huomioida, jotta onnistuu?
Monet kansalais- ja etujärjestöt sekä ammattiliitot tulevat kampanjoimaan kevään kunnallis- ja aluevaaleissa. Tavoitteena mm. taistella kuntien / alueiden pienenevistä määrärahoista, saada omat jäsenet käyttämään ääntään ja nostaa itselleen tärkeitä asioita [...]
Osana arvoketjua kaikki yritykset joutuvat tiedottamaan kestävyysvaikutuksistaan.
Pörssiin listatut suuryritykset keräävät jo nyt alihankkijoiltaan vastuullisuusdataa Pörssilistatut suuryritykset julkaisevat ensimmäiset Euroopan Unionin CSRD-direktiivin mukaiset kestävyysraportit vuonna 2025. Ensi vuonna julkaistavien raporttien tiedonkeruu on suuryrityksissä käynnissä ja moni alihankintayritys, [...]
Yli 50 % suuryrityksistä on tehnyt muutoksia hankintaketjuihinsa, koska vastuullisuusvelvoitteet eivät ole täyttyneet
Osuuspankin alkuvuodesta 2024 julkaisemassa tulevaisuuden ja talouden näkymiä kartoittavassa suuryritystutkimuksessa yhtenä keskeisenä teemana on yritysvastuu. Tutkimuksen merkittävimmät luvut liittyvätkin juuri toimitusketjun muutoksiin vastuullisuusvelvoitteiden tiukentuessa: • Yli 80 % vastanneista suuryrityksistä [...]
Direktiivi puuttuu vihreisiin väittämiin
Euroopan komissio antoi 22.3. direktiiviehdotuksen vihreistä väittämistä (Green Claims Directive), jonka tarkoituksena on suojella kuluttajia harhaanjohtavalta markkinoinnilta. Käytännössä EU puuttuu markkinoinnista ja viestinnästä tuttuun viherpesuun. Direktiivistä olisi kuluttajalle etua luotettavamman [...]
Ilmastonmuutos pienentää kasvien ravintoarvoa
YLE:n vaikuttavassa dokumentissa ”Kuumuuden aikakausi”, tutkijat esittivät pysäyttävän havainnon, miten kasvien ravintoarvot pienenevät, kun hiilidioksidipitoisuus kasvaa. Syynä on, että kasvien kudoksissa on nykyään enemmän hiiltä ja vähemmän typpeä. Typpi on [...]
Ilmastonmuutos vähensi bruttokansantuotetta 6,3 %
Vuosi 2023 oli mittaushistorian kuumin. Todennäköisesti kuumin 100 000 vuoteen. Vuosi oli täynnä uutisointia kuivuudesta, helleaalloista ja laajoista maastopaloista. Vuoden jokainen päivä oli yhden asteen lämpimämpi kuin esiteollisella ajanjaksolla. Maapallon [...]
Kestävyysraportoinnin direktiivi ja standardit, CSRD ja ESRS, ovat nyt täällä.
Euroopan unioni ei lomaillut heinäkuussa, vaan julkaisi kestävyysraportointidirektiivin juuri elokuun alkuun. CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive, astuu voimaan suunnitellusti 1.1.2024. Ensin raportoivat Suomessa NFI-lainsäädännön piiriin kuuluvat, listatut yritykset ja vuodesta [...]
Kuka haluaa jäseneksi?
Edunvalvonnan piirissä olevien työntekijöiden järjestäytymisaste on ollut jo vuosia syöksykierteessä. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisema tutkimus puhuu karua kieltä erityisesti miesten ja yksityisten palvelualojen kohdalla. Mitä voidaan tehdä? Tutkimuksen mukaan edunvalvonnan [...]
Yhteiskunnallisella brändillä on erityishaasteensa
Brändin ”keksijänä” yleisesti pidetään William Bernbachia, joka oli huomannut, että aika oli ajanut ainutlaatuiseen myyntiväittämään perustuvan USP-mainonnan ohi. Kilpailevien tuotteiden lisääntyessä ja niiden samankaltaistuessa ainutlaatuisia eroja tuotteiden välillä oli lähes [...]