Suomen parhaat aikakauslehtimainokset
Vuoden 2025 tammikuun palkittujen aikakauslehtimainosten kärkikolmikossa oli Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja asiantuntijat AO:n opetusleikkauksia kritisoivat mainokset. Mainosten ja koko kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Mainostoimisto Raudan tiimi (Tapio Heickell, Anne Soikkeli, Timo Rantanen). Mainokset julkaistiin Suomen Kuvalehden numeroissa 4 ja 5.
Yhteiskunnalliset mielipidevaikuttajat
Suomen Kuvalehti valittiin kampanjan aloitukseen, koska lehden lukijakunta on, yhteiskunnallisia asioita tiivisti seuraava ryhmä. Aktiivit välittäjäyksilöt ovat monesti myös mielipidevaikuttajia, joilla on kumulatiivinen vaikutus viestin kannalta.
Toinen aikakauslehtimainontaa puoltava tekijä oli lukuaika. Mainoksissa oleva ns. leipäteksti on informatiivinen, jolla halutaan tuoda yhteiskunnalliseen keskusteluun faktoja, eikä vain slogantason ”one linereita”. Aikakauslehti mediana tukee hyvin syventymistä vaativaa viestiä.
Hyvä huomioarvo ja muistijälki vaativat suunnittelulta enemmän
Seitsemän veljestä valikoitui kampanjan viestiä välittäväksi teemaksi, koska se on suomalaisten yleisesti hyväksymä ja rakastama kertomus kasvusta, sivistyksestä ja koulutuksen merkityksestä. Tarina, jonka opetusta ei kukaan ei käy kiistämään. Mainosten voimakkaalla ja erottuvalla visuaalisuudella haettiin hyvää huomioarvoa ja muistijälkeä, jotta kampanjan teho ja vaikuttavuus saatiin maksimaalisen hyväksi
Mainonta näkyy kampanjan edetessä myös ulkomainonnassa ja sosiaalisessa mediassa. Ne on roolitettu eri lailla ja kohdentuvat eri ryhmille kuin Suomen Kuvalehden palkittu aikakauslehtimainonta.
Yhteiskunnallinen mainonta on erilaista