Rakennusala

Rauta puhuu rakentamisesta

Rauta on vastuullisuuteen ja kestävyysraportointiin erikoistunut konsulttitoimisto (Rauta Sustainability Services) sekä markkinointiviestintää ja mainontaa tuottava toimisto (Mainostoimisto Rauta).
Raudan yksi erityinen osaamisalue on rakentaminen. Olemme tehneet pitkään vastuullisuus- ja markkinointiviestintää rakennussektorille, mistä toimialatuntemuksemme. Osaaminen ja kokemus antavat vahvan pohjan niin kestävyysraportoinnille kuin sille, miten vastuullisuutta hyödynnetään markkinoinnissa sekä mainonnassa ja muutetaan kilpailueduksi. Tunnemme rakentamisen kielen, ja osaamme jo hankkeeseen ryhtyessä tavoittaa oikean ja ymmärrettävän viestin.

Yritykset, joita kestävyysraportointi ei koske, joutuvat keräämään toiminnastaan vastuullisuustietoa. Miksi näin?

Me tarvittaisiin teiltä seuraavat vastuullisuustiedot...

Suuryritykset, joiden kirjanpitolain mukaan on julkaistava kestävyysraportti, keräävät nyt alihankkijoiltaan vastuullisuustietoa. Pörssilistatut suuryritykset julkaisevat ensimmäiset Euroopan Unionin CSRD-direktiivin mukaiset kestävyysraportit 2025. Raporttien tiedonkeruu on käynnissä ja moni alihankintayritys kerää jo toimintaansa liittyvää vastuullisuustietoa asiakkaittensa pyynnöstä. Tämä koskee myös alihankkijoiden alihankkijoita sekä heidän alihankkijoitaan jne.

Vastuullisuustietopyynnöt lisääntyvät

Vuonna 2025 kestävyysraportointi koskee n. 1200 uutta isoa, pörssin ulkopuolista suomalaisyritystä. Nämä yritykset tulevat myös pyytämään alihankintaketjussaan toimivia yrityksiä toimittamaan raportoinnissa tarvittavia vastuullisuustietoja.
Varautuakseen esitettyihin vastuullisuustietopyyntöihin yrityksen tulee tietää, mitä tietoja omasta toiminnastaan tulee kerätä ja miten ne tulee esittää.

Vuonna 2025 lakisääteisen kestävyysraportoinnin piiriin tulee yli 1200 uutta yritystä, oletteko joukossa?

Millä perusteella ajattelitte valita kumppanin kestävyysraportointiin?

Pörssin ulkopuolisten 1200:n yrityksen edessä on tiedonkeruu sekä omasta toiminnasta että yhteistyökumppanien ja alihankkijoiden luomasta arvoketjusta. Monissa yhtiöissä valmistelevat työt, olennaisuus- ja gap-analyysit, tarvittavien mittarien määrittelyt, on aloitettu, jotta tarvittavien tietojen keruu saadaan liikkeelle heti tilikauden 2025 alusta. Tämän lisäksi, edessä on myös sopivan tietojenkeruujärjestelmän luominen tai hankinta. Näiden pohjustavien toimenpiteiden jälkeen alkaa varsinaisen kestävyysraportin kokoaminen.

Miten valmistauta kestävyysraportointiin?

Miten valmistautua kestävyysraportointiin?

Rauta Sustainability Services on vastuullisuuskonsultointiin, -raportointiin ja -viestintään erikoistunut yritys. Olemme kokenein toimialan yritys Suomessa. Olemme tehneet vastuullisuusraportointia ja -konsultointia jo 24 vuotta niin isoille pörssiyhtiöille kuin pienemmille perheyrityksille. Osaamisemme on laaja-alaista ja kattavaa. Pystymme auttamaan asiakkaitamme vastuullisuuden kaikilla osa-alueilla, aina vastuullisuuskoulutuksesta ja tiedonhankintajärjestelmistä valmiin vastuullisuusraportin tuottamiseen asti.

Asiakkaitamme:
rakentaminen / kestävyysraportointi

JM Suomi

Hartela

Seepsula

Varte

Rala

Kiilto

Brändi

Brändi ja rakentaminen

Brändi ja rakentamisen kilpailutus

Brändin merkitys havainnollistuu selkeästi, kun jonkun kohteen kilpailuun kutsutaan vain muutama toimija, joilta pyydetään tarjoukset. Vaikka referenssit ja hinta olisivatkin kohdallaan, niin kilpailua on vaikea voittaa, jos ei pääse mukaan kisaan.

Brändi, vastuullisuus ja julkiset rakentamisen hankinnat

Kun yhtiö tunnetaan vastuullisuudestaan, niin se on vahva osa-alue yhtiön brändissä. Vastuullisuuden vaikutus nousee etenkin monissa julkisissa hankinnoissa merkittäväksi osaksi valintaprosessia. Hyvä maine auttaa niin kilpailukutsuissa kuin valintaprosessissa.

Brändi ja asuntojen myyntiajat

Brändäyksellä on suuri merkitys, miten hyvin uudiskohteen myynti sujuu. Kun kohde tai alue tehdään kohderyhmän silmissä kiinnostavaksi, niin varaus/myyntiajat lyhenevät selvästi. Tästä saadaan itseään ruokkiva positiivinen kierre, kun kohteen maine on hyvä.

Brändi ja oston esteet

Jos yhtiötä ei tunneta tai siihen ei liitetä merkityksellisisä positiivisia mielleyhtymiä, niin sillä on myynnille haittaa. Joissain tapauksissa siitä saattaa tulla oston este. ”Voisimme ostaa/tilata, mutta kun”. Onneksi yhtiön ei tarvitse olla tunnettu tai maineeltaan hyvä kaikkien suomalaisten mielissä, riittää kun on myynnin kohderyhmien silmissä kiinnostava ja luotettava.

Brändi ja ostoprosessi

Asunnon osto tai rakennusprojektin tilaaminen on aina vaiheittainen, korkean sidonnaisuuden päätös. Tämä tarkoittaa, että asiakkaan ostopäätöksessä on useita erilaisia vaiheita, joissa kaikissa pitää onnistua, jotta kaupat saa lopulta kotiin. Markkinointiviestinnällä voi vaikuttaa kaikkiin päätöksentekoprosessin vaiheisiin. Oleellista on kuitenkin se, että tunnistetaan, missä ostoprosessin vaiheessa heikkoudet piilevät. Korjaustoimien järjestyksellä on myös iso merkitys. Päätöksentekoprosessin alkupään heikkoudet vaikuttavat koko ketjuun, joten korjaustoimet kannattaa aloittaa alusta.

Ostoprosessi

Ostoprosessi

Päätös projektiin ryhtymisestä on aina korkean sitoutumisasteen päätös. Siksi se on myös vaiheittainen, mikä tarkoittaa pitkää ostoprosessia, jossa asiakkaan motiivit eri vaiheissa painottuvat eri lailla. Voimakkainta tämä vaihtelevuus on kuluttaja-asiakkailla. Lisäksi kuluttaja-asiakkaat ovat ryhmänä heterogeenisempi, jolloin arvojen vaikutus ostopäätökseen on suurempi kuin ammattipuolella, jossa informatiivisuus korostuu voimakkaammin.

Sitoutumisaste

Sitoutumisasteella on iso merkitys, minkälainen viesti puhuttelee missäkin ostoprosessin vaiheessa. Lisäksi motiivit ja sitoutumisaste usein muuttuvat päätöksentekoprosessin edetessä. Tämä on tyypillistä nimenomaan korkean sidonnaisuuden pitkissä ostoprosesseissa.

Sitoutumisaste
Rauta Sustainable Services

Kestävyysraportoinnin ja
yritysvastuun konsulttipalvelut

Mainostoimisto Rauta

Vastuullisuus- ja
markkinointiviestinnän palvelut