Lokakuun alussa Tampereen Alihankintamessuilla järjestetyssä teemakeskustelussa ”Kilpailukykyä kestävästi” käsiteltiin kestävyyden roolia kilpailuedun luomisessa erityisesti teollisuuden alihankintaketjussa toimiville pk-yrityksille. Keskustelu korosti vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa ja uusien sääntelyjen, kuten CSRD-direktiivin, vaikutusta.
Oli ilo kuulla kovan luokan ammattilaisten kommentteja tulevasta ja erityisesti yritysten alihankintaketjun näkökulmasta. Paneelissa mukana olivat Auli Hiltunen Kempowerilta, Tero Viitanen Linjateräs Oy:sta, Eero Kauko Sandvikilta ja Antti-Jussi Kyläsorri Pemamek Oy:sta. Keskustelua moderoi allekirjoittanut: Timo Rantanen, Rauta Sustainability Services. Paneelin kattaus oli laaja-alainen, paikallisesta PK-yrittäjästä aina kansainvälisiin toimijoihin.
Paneelissa pohdittiin, miten yritykset voivat hyödyntää vastuullisuutta osana strategiaansa ja erottua kilpailussa, vaikka ne eivät vielä kuuluisi laajojen raportointivelvoitteiden piiriin. Paneelin tavoitteena oli tarjota konkreettisia keinoja, joilla pk-yritykset voivat vastata kestävän kehityksen vaatimuksiin ja samalla parantaa kilpailukykyään. Niitä myös tuli, ja kaikkea yhdisti ajatus PK-kentän proaktiivisuuden korostamisesta: ei kannata jäädä odottamaan, että asiakas kysyy kestävyyteen liittyviä tietoja, vaan kannattaa kerätä niitä jo ennakolta. Siitä on etua niin nykyisen asiakassuhteen hallinnassa kuin tulevissa kilpailutilanteissa. Linjateräksen Tero Viitanen kertoi, että he olivat jo nyt voittaneet halvemman kilpailijansa, koska ovat panostaneet oman vastuullisuutensa kehittämiseen ja siitä kertomiseen.
Sekä Kempower että Sandvik korostivat yhteistyön merkitystä. Koska direktiivin mukaiset tietovaatimukset ovat erittäin yksityiskohtaisia, niin kumpikin yritys on kouluttanut omia, tärkeimpiä alihankkijoitaan vastaamaan edessä oleviin vaatimuksiin. Auli Hiltunen Kempowerilta sanoi, että heille alihankkijoiden vastuullisuusosaaminen on edellytys liikesuhteen jatkumiseen ja siksi he haluavat varmistaa oman arvoketjunsa kyvyn kestävään liiketoimintaan.
Paneelikeskustelun vetäjänä nostaisin seuraavat asiat keskustelusta esille.
Ne tärkeimmät signaalit
1) proaktiivinen toimiminen: älä jää tuleen makaamaan, vaan nosta yrityksen kykyä raportoida vastuullisuudestaan sekä kommunikoi asiasta aktiivisesti
2) pyri yhteistyöhön asiakkaan kanssa: tutustu CSRD:n vaatimuksiin ja hanki tukea omaan vastuullisuustyöhön
3) varmista yrityksen tulevaisuus: kestävyysvaatimukset kasvavat ja tulevat muuttumaan yrityksen olemassaolon ehdoksi
4) on myös hyvä muistaa, että rahoitus muuttuu yhä vihreämmäksi: paneelissa todettiin, että siitä aiheesta pitää järjestää ihan oma tilaisuutensa
Timo Rantanen
Senior Advisor, Sustainability & Strategy
Otahan yhteyttä. Katsotaan yhdessä tietä eteenpäin.